Germania, Franța și Italia au făcut mari presiuni pentru anularea interdicției de a mai produce motoare cu ardere internă din 2035, iar reacția companiilor (BMW, Mercedes, VW, Renault, Stellantis) este una pozitivă.

Pachetul propus elimină interdicția totală, dar păstrează o reducere de 90% a emisiilor de gaze de eșapament față de 2021, ceea ce oferă totuși o oarecare flexibilitate.

BMW, care a investit puternic și în modele plug-in hybrid (PHEV), consideră că “este importanta ca Comisia UE să recunoască viabilitatea viitoare a motorului cu ardere internă”, iar Mercedes spune că reacția UE vine într-un moment de “stagnare a creșterii mobilității electrice în Europa”.

Totuși, italienii de la Fiat (parte a grupului Jeep-Stellantis) spun că “propunerea UE nu abordează în mod semnificativ problemele cu care se confruntă industria în acest moment, pentru că nu oferă o traiectorie viabilă pentru segmentul vehiculelor utilitare ușoare”.

Grupul Renault (care face în România numai motoare pe benzină) salută pachetul Comisiei, despre care spune că “pune accentul pe necesitatea de a accelera adoptarea vehiculelor electrice, atât prin introducerea unei categorii de vehicule electrice mici, sub 4,2 metri, cât și printr-o inițiativă europeană privind ecologizarea flotelor”.

Volkswagen apreciază, la rândul său, sprijinul pentru vehiculele electrice mici și consideră păstrarea motoarelor cu ardere internă ca fiind pragmatică.

În schimb Volvo (deținută de compania chineză Geely) consideră că “slăbirea angajamentelor pe termen lung pentru câștiguri pe termen scurt riscă să submineze competitivitatea Europei, în anii următori. Volvo Cars a construit un portofoliu complet de vehicule electrice, în mai puțin de zece ani, și este gata să treacă la modelul complet electric, cu o punte de hibride cu autonomie lungă. Dacă noi putem face acest lucru, și alții pot”.

Asociațiile de mediu și cele pentru electrificarea transportului spun că soluția adoptată de UE favorizează trecerea la mașini hibride (PHEV), care nu au o poluare scalabilă, pentru că s-a dovedit că utilizatorii uită să își înarce bateriile dacă au soluția de a merge pe benzină, iar acestea sunt mai grele și consumă mai mult. “Redeschizând ușa către hibrizii plug-in și biocombustibilii nescalabili, ne încetinim într-o cursă globală extrem de competitivă. Viitorul transportului este electric; întrebarea este dacă Europa îl construiește sau îl importă”, a declarat Chris Heron, secretarul general al Asociației E-mobility Europe, care reunește peste 70 de producători EV și de componente pentru acestea.

La nivel politic, cancelarul german, Friedrich Merz, apreciază că decizia Comisiei răspunde realităților pieței, iar vicepremierul italian Antonio Tajani a precizat că decizia protejează 70.000 de locuri de muncă numai în Italia.

O analiză publicată de Financial Times, în urmă cu o lună, arată că industria auto europeană va pierde cursa cu cea chineză, inclusiv în materia vehiculelor plug-in hibride, chiar dacă Comisia va prelungi interdicția pentru motoare cu combustie internă dincolo de anul 2035.

Grupaj realizat de Reuters

Foto: 225536967 © Abdul Razak Abdul Latif | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday