În conformitate cu prevederile legii adoptate în 2023, companiile erau obligate să se asigure că, începând cu 2035, 100% din autoturismele pe care le vând în Uniunea Europeană au emisii zero.
Într-un anunț făcut public astăzi, Comisia arată că noua țintă este de 90%, ceea ce înseamnă că producătorii mai pot produce autoturisme pe benzină sau pe diesel și după 2035. Totuși, vor fi nevoiți să găsească alte metode prin care să compenseze emisii la nivelul liniei de asamblare, în locul diferenței de 10%, de exemplu folosirea oțelului fabricat în UE sau a biocombustibililor.
“Această abordare va permite ca hibridele plug-in, vehicule cu tehnologii de extensie a autonomiei, hibridele ușoare și motoarele cu combustie internă să joace, în continuare, un rol și după 2035, alături de vehiculele electrice și cele pe hidrogen”, a transmis executivul Uniunii Europene.
Decizia vine în urma presiunii intense exercitate de cancelarul german Friedrich Merz și de premierul italian Giorgia Meloni și este considerată o victorie pentru industria auto europeană, care întâmpină dificultăți în tranziția sa către vehicule electrice și se confruntă cu o competiție tot mai puternică din partea producătorilor chinezi.
Partidul Verzilor din Parlamentul European a criticat aprig măsurile, catalogându-le drept “masacrare a uneia dintre cele mai importante legi europene pentru reducerea emisiilor”. În schimb, Ursula von der Leyen, președinta Comisiei, a declarat că “Europa rămâne în avangarda tranziției globale către energie curată”.
Executivul european a prezentat și un nou instrument de stimulare a producătorilor pentru a aduce pe piață vehicule electrice mai mici și mai accesibile. Astfel, până în 2035, un astfel de vehicul va fi contabilizat ca 1,3 vehicule obișnuite în calculele privind emisiile.
Informații despre relaxarea obiectivului au fost publicate luni de mai multe publicații internaționale, care au discutat cu surse oficiale și din industrie. Reuters a relatat, de exemplu, că au fost luate în considerare amânarea intrării în vigoare a interdicției până în 2040 sau pe termen nelimitat. Agenția de presă subliniază că revizuirea legii, adoptată în 2023, marchează cea mai importantă abatere din ultimii cinci ani a UE de la politicile sale ecologice.
De altfel, încă de vineri, Manfred Weber, președintele celui mai mare grup din Parlamentul European, a declarat că executivul european va prezenta “o propunere clară de abolire a interdicției. Acesta a fost o greșeală gravă de politică industrială”.
Obiectivul privind anul 2035 a divizat sectorul auto, remarcă Reuters. Producătorii tradiționali, precum Volkswagen sau Stellantis, proprietarul Fiat, au insistat pentru relaxarea politicii, în timp ce alții au argumentat că asta “ar însemna să cedăm teren în fața companiilor chineze, în tranziția către electrificare”.
Surse: The Guardian, Comunicatul Comisiei Europene, Reuters
Foto: Thorsten Nilson| Dreamstime.com
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.