Ministrul polonez al Activelor Statului, Wojciech Balczun, a explicat că planul are în vedere crearea unor “zone speciale” în jurul infrastructurii, inclusiv a rafinăriilor de petrol. Practic, drone autorizate de stat vor monitoriza activitatea de la sol și vor doborî dronele inamice, dacă este cazul.

”Dacă avem tehnologia dronelor, ar trebui să o folosim acum pentru a ne proteja infrastructura critică. Acest incident feroviar are o influență mare asupra deciziilor de securitate care trebuie luate”, a declarat Balczun într-un interviu.

Planul a fost inspirat din strategia aplicată de ucraineni, care au reușit să mențină funcțional sistemul feroviar al țării, în ciuda atacurilor rusești. “Ucraina este dovada că tehnologia dronelor este absolut crucială. Urmărim experiența lor și avem câteva concluzii pe care le putem folosi pe teritoriul nostru”, a mai spus Balczun.

Decizia a fost luată în urma celui mai recent act de sabotaj asupra Poloniei, în care linia feroviară pe ruta Varșovia–Lublin a fost avariată cu dispozitive explozive. Incidentul a fost descoperit de mecanicul unui tren, care a fost nevoit să oprească de urgență pentru a evita o tragedie. Din fericire, nimeni nu a fost rănit, dar premierul Donald Tusk a calificat explozia drept ”un act de sabotaj fără precedent”, menit să deraieze un tren și să provoace victime în masă.

Deși rușii au mai efectuat atacuri hibride în Polonia, sabotarea căii ferate a marcat o schimbare radicală a strategiei aplicată de la începutul războiului din Ucraina, în 2022. De atunci, Varșovia a sprijinit Kievul, în special prin furnizarea de arme și prin rolul său de centru logistic pentru transferul de echipament militar de către alți aliați NATO.

În urma exploziei de pe calea ferată, Donald Tusk a ridicat nivelul de alertă de securitate pentru riscurile de terorism pe toată infrastructura feroviară și aproximativ 5.000 de polițiști au fost trimiși pentru a asigura securitatea rețelei feroviare.

Doi suspecți în acest caz, acuzați că au efectuat atacul, au fugit în Belarus, iar ulterior a fost identificat un al treilea, acuzat că monitoriza împrejurimile căilor ferate și le transmitea informațiile celorlalți doi. Moscova a negat orice fel de implicare.  

Sursa: Financial Times

Foto: Brett Critchley | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday