Inspectorii ANPC au verificat 573 de IFN-uri din toată țara, inclusiv cele organizate sub forma caselor de amanet care acordă credite cu primire de bunuri în gaj. La 326 s-au constatat abateri de la prevederile legale. Protecția Consumatorilor a aplicat 256 amenzi contravenționale, în valoare de aproximativ 1,47 milioane de lei, și 216 avertismente. De asemenea, a dispus 104 măsuri complementare.
Principalele abateri constatate
În urma verificărilor au fost identificate practici contrare legislației privind protecția consumatorilor, între care:
-
practici comerciale incorecte, înșelătoare sau agresive precum: dobânzi excesive, clauze înșelătoare, anatocisme ascunse „dobândă la dobândă”;
-
aplicarea nelegală a comisioanelor (comisioane raportate la valoarea totală împrumutată, nu la soldul curent al creditului; perceperea dublă a comisionului de analiză a dosarului);
-
neconformități în documentația contractuală (informații incomplete în Fișa Standard la Nivel European, lipsa precizărilorîn mod clar și concisprivind calcularea DAE, lipsa exemplului reprezentativ și a avertizărilor privind consecințele neplății);
-
încălcarea dreptului consumatorului de alegere a modalității de rambursare (rate egale sau descrescătoare) fără posibilitatea unei alegeri informate;
-
în formele de publicitate, lipsa exemplelor reprezentative care să detalieze caracteristicile, costurile și condițiile produselor oferite;
-
nerespectarea condițiilor legale privind declararea scadenței anticipate (înainte de împlinirea a 90 de zile consecutive de restanță).
Ca urmare a celor constatate, au fost dispuse următoarele măsuri:
-
încetarea practicilor comerciale incorecte și remedierea deficiențelor;
-
restituirea sumelor încasate nelegal consumatorilor prejudiciați (comisioane sau costuri nejustificate);
-
modificarea documentului standard Formular Standard la Nivel European, pentru includerea tuturor informațiilor conform prevederilor legale.
Protecția Consumatorilor vine și cu o serie de recomandări pentru consumatori:
Pentru protejarea intereselor proprii, consumatorii sunt sfătuiți să acorde o atenție sporită condițiilor contractuale și să își exercite drepturile prevăzute de legislația în vigoare.
-
RECOMANDARE DE INTERES MAJOR PENTRU CONSUMATORI – Pentru contractele încheiate înainte de 11.11.2024, consumatorii pot solicita plafonarea nivelului dobânzilor, DAE-ului sau costului total al creditării, conform Legii nr. 243/2024, prin cerere scrisă adresată IFN-ului. Dacă sunt îndeplinite condițiile legale, IFN-ul creditor este obligat să reducă aceste valori prin act adițional la contractul în derulare.
-
Citirea atentă a clauzelor contractuale
La încheierea unui contract de credit, consumatorul trebuie să analizeze cu atenție clauzele contractuale, în special:
-
durata contractului;
-
valoarea totală plătibilă, care include suma împrumutată, dobânzile, comisioanele, taxele și orice alte costuri asociate;
-
valoarea dobânzii penalizatoare aplicabile în caz de întârziere la plată.
-
Dreptul de alegere a modalității de rambursare
Consumatorul are dreptul legal de a alege modalitatea de rambursare a creditului, respectiv:
-
rate egale (anuități), sau
-
rate descrescătoare.
-
Diferențele dintre tipurile de rambursare
-
În cazul ratelor egale (anuități), valoarea ratei lunare este constantă pe toată durata contractului, însă dobânda totală achitată este mai mare.
-
În cazul ratelor descrescătoare, ratele sunt mai mari la începutul perioadei contractuale, scăzând treptat până la final, iar dobânda totală achitată este mai mică.
- Obligația creditorului de renegociere în caz de dificultăți financiare
În situația în care consumatorul informează creditorul despre modificarea situației sale financiare, creditorul are obligația de a renegocia condițiile contractuale și de a recalcula ratele, cu acordul consumatorului, ținând cont de gradul de îndatorare actual al acestuia.
-
Limitarea legală a dobânzii penalizatoare– Dobânda penalizatoare aplicată creditelor restante nu poate depăși cu mai mult de două puncte procentuale rata dobânzii contractuale, în situațiile în care consumatorul sau soțul/soția acestuia se află în una dintre următoarele situații:
-
șomaj;
-
reducere semnificativă a venitului (cel puțin 15% din valoarea acestuia);
-
decesul unuia dintre titulari.
Această dobândă se aplică până la încetarea situației care a generat dificultățile, dar nu mai mult de 12 luni, iar în caz de deces, nu mai puțin de 6 luni.
-
Informarea obligatorie privind cesiunea contractului
Creditorul inițial are obligația de a notifica în scris consumatorul, în termen de maximum 10 zile, cu privire la cesiunea contractului de credit sau a creanțelor rezultate din acesta către o terță parte (de regulă, un recuperator de creanțe).
Doar în urma acestei notificări, cesiunea devine opozabilă consumatorului.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.