O investigație realizată de publicația israeliană Haaretz arată că un grup de Facebook, numit “Mother Cook Together”, care se dădea drept un spațiu pentru mame și bunici care vor să împărtășească sfaturi legate de gătit, a fost folosit ca parte a unei campanii de manipulare pe rețelele israeliene, pentru a semăna haos înainte de alegerile de anul viitor. Grupul, care a strâns peste 13 mii de membri, a fost o copie a unui alt grup cu aceeași denumire, creat în 2014 și care avea peste 850 de mii de membri. 

Ca parte a campaniei actuale, un mic grup de utilizatori falși a deschis în ultimele luni o serie de pagini și grupuri pe Facebook, menite să atragă utilizatori israelieni, în special cei cu opinii tradiționale sau conservatoare. Pagini precum “A Blessing a Day” și “Psalms – A Daily Chapter” au acumulat rapid mii de membri, în timp ce grupurile care se dau drept alte grupuri populare existente, precum Mothers Cook Together, au atras zeci de mii de membri. 

Mai mult, campania promovează mesaje conservatoare și folosește tactici de interacțiune simple. De exemplu, urmăritorilor li se cere să distribuie postările sau să scrie “Amin” în comentarii. Astfel, este sporită activitatea paginii, iar operatorii campaniei pot să colecteze din ce în ce mai multe date. 

Grupurile în cauză nu doar atrag membri pe Facebook, ci îi și direcționează către grupuri de WhatsApp deținute de operatorii campaniilor, unde datele personale pot fi colectate și folosite ulterior. Deși Meta a închis aceste canale online după dezvăluirile Haaretz, specialiștii avertizează că informațiile obținute rămân în posesia celor care dețineau grupurile. În plus, cercetătorii se tem că, la fel ca în România, aceasta a fost doar faza inițială dintr-o operațiune mai mare.

Campania online pare aproape identică cu cea care a provocat haos anul trecut în România, când a fost anulat primul tur al alegerilor prezidențiale, remarcă Haaretz. La momentul respectiv, în mediul online a fost promovat candidatul pro-rus Călin Georgescu, care a obținut 23% din voturi în primul tur și se îndrepta spre turul doi, în contextul unor acuzații răspândite de nereguli și interferențe străine. 

La acel moment, imaginile generate de AI cu familii, soldați și persoane în vârstă erau utilizate frecvent pentru a atrage angajamentul în grupurile de pe Facebook. În schimb, în Israel, campania s-a folosit de războiul din Gaza pentru a încerca să atragă israelienii: fotografii generate de AI cu soldați răniți în uniformă, victime ale războiului și chiar imagini care ar reprezenta înmormântările soldaților IDF căzuți la datorie. Astfel, cercetătorii consideră că rețeaua care a operat în România a început, în ultimele luni, să funcționeze și în Israel. 

Este dificil de stabilit cu certitudine dacă rețeaua din spatele operațiunii active acum în Israel este aceeași rețea pro-rusă care a perturbat alegerile din România. Cu toate acestea, având în vedere suprapunerile tematice, similitudinile structurale și tehnicile comune, cercetătorii suspectează că aceasta este o posibilitate probabilă”, notează publicația israeliană. 

Paginile erau operate prin profiluri false legate de numere de telefon străine, unele reutilizate din campanii anterioare în Polonia sau Bulgaria. În timp ce agențiile de informații românești au atribuit campania direct Rusiei, în ambele operațiuni cercetătorii au găsit urme care sugerează o posibilă implicare a Chinei sau o încercare de a prezenta campaniile ca fiind legate de China. Multe dintre paginile de Facebook deschise ca parte a ambelor campanii aveau text și locații chinezești în istoricul lor.

Investigație integrală la Haaretz 

Foto: Dragoscondrea | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday