Anunțul a fost făcut chiar de președintele Trump, care a spus că Departamentul de Transporturi va opri finanțarea pentru acest proiect, pentru care “nu există nicio cale viabilă”. Trump a scris pe platforma sa, Truth Social, că “Acest proiect a fost grav supraevaluat, suprareglementat și NICIODATĂ LIVRAT. Mulțumită secretarului Transporturilor, Sean Duffy, niciun SINGUR bănuț din dolarii federali nu va mai merge vreodată către această ESCROCHERIE Newscum [n.r. atac la adresa lui Gavin Newsom, guvernatorul Californiei, pe care îl numește ‘ticălos’]”.

Donald Trump a amenințat timp de luni de zile că va retrage subvențiile din era foștilor președinți Barack Obama și Joe Biden, în valoare de aproximativ patru miliarde de dolari, pentru linia de cale ferată planificată să lege orașele Los Angeles de San Francisco. Sistemul feroviar de mare viteză din California este planificat în două faze, cea de 1.287 km, cu viteze de până la 220 km/h, care trebuie să lege San Francisco de Los Angeles/Anaheim în doar 40 de minute, și a doua, care trebuie să se extindă spre nord până la Sacramento și spre sud până la San Diego.

În urmă cu o lună, Departamentul Transporturilor din SUA a emis un raport dur de 315 pagini, în care a criticat ambițiosul proiect, pentru “termene nerespectate, deficite bugetare și suprareprezentare a numărului de călători preconizat”. Raportul a constatat, de asemenea, că este puțin probabil ca proiectul feroviar să-și atingă obiectivul de finalizare în 2033 pentru segmentul său inițial, o condiție prealabilă pentru a primi fonduri federale. 

Întregul proiect San Francisco-Los Angeles trebuia inițial să fie finalizat până în 2020 pentru un cost de doar 33 de miliarde de dolari, însă acum finalizarea va costa în jur de 128 de miliarde de dolari, de aproape patru ori mai mult decât prețul inițial. Nu este prima dată când Donald Trump oprește finanțarea pentru acest proiect. În 2021, Joe Biden a restabilit un grant de 929 de milioane de dolari pentru calea ferată, pe care Trump îl revocase în 2019, când a numit proiectul “un dezastru”.

Guvernatorul Californiei, Gavin Newsom, a calificat această măsură drept un “cadou pentru China”, adăugând: “Trump vrea să ofere Chinei viitorul și să abandoneze Central Valley. Nu-l vom lăsa. În timp ce proiecte precum calea ferată de mare viteză din Texas nu reușesc să ia avânt, noi suntem cu mult înaintea altora. Suntem acum în faza de montare a șinelor și construim singura cale ferată de mare viteză din America. California pune toate opțiunile pe masă pentru a combate această acțiune ilegală.”

Oprirea subvențiilor va declanșa probabil o luptă îndelungată în instanță și va intensifica tensiunile dintre Trump și Newsom. Problemele pe care Donald Trump le are cu statul California și guvernatorul său nu se opresc doar la proiectele feroviare. Săptămâna trecută, administrația sa a dat în judecată statul California pentru scumpirea ouălor. Aceasta a acuzat că legile din California impun cerințe stricte pentru spațiul în care sunt crescute găinile, ceea ce ar fi redus producția și ar fi afectat fermierii din alte state. Drept răspuns, biroul de presă al lui Newsom a reacționat ironic pe platforma X, scriind: “Trump s-a întors la hobby-ul lui preferat: să dea vina pe California pentru absolut orice.”

Surse: The Guardian, Politico

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday