Experții implicați în acheta prăbușirii avionului Boeing 787 Dreamliner, în India, au emis un raport preliminar în care arată că, din informațiile strânse până în prezent, cauza catastrofei aviatice este întreruperea alimentării cu combustibil a motoarelor aeronavei.
Anchetatorii au reușit să obțină date din înregistratoarele cutiilor negre ale avionului, din timpul accidentului. Conform raportului, aeronava atinsese o viteză de 333 km/h, când comutatoarele folosite pentru oprirea și pornirea alimentării ambelor motoare au fost trecute din poziția RUN în poziția CUTOFF unul după altul, la un interval de timp de o secundă.

În continuare, în înregistrarea de voce din cabină, se aude cum unul dintre piloți îl întreabă pe celălalt de ce a întrerupt alimentarea, iar celălalt pilot răspunde că nu a făcut acest lucru, conform raportului. La scurt timp comutatoarele au fost trecute din nou în poziția RUN, iar alimentarea cu combustibil a motoarelor a fost reluată, însă avionul era în urcare și nu s-a mai redresat.
“Când comutatoarele de control al combustibilului sunt mutate din poziția CUTOFF în poziția RUN în timp ce aeronava este în zbor, sistemul de control dual al motorului gestionează automat o secvență de reaprindere și recuperare a propulsiei, precum și introducerea combustibilului”, se arată în raport.

Totuși, la câteva secunde după ce motoarele au încercat să se reaprindă, un pilot a emis semnalul de urgență “MAYDAY MAYDAY MAYDAY”, care indică un pericol iminent. Controlorul de trafic aerian a cerut indicativul avionului, dar nu a mai primit niciun răspuns.
Conform CNN, care a consultat un expert în domeniu, pe modelul 787 comutatoarele de alimentare cu combustibil se află între scaunele celor doi piloți, în spatele manetelor de accelerație ale avionului. Acestea sunt protejate pe laterale de o bară metalică și au un mecanism de blocare conceput pentru a preveni acționarea lor accidentală. Astfel, butoanele pot fi acționate doar în mod intenționat, iar mișcarea lor accidentală este extrem de rară, conform expertului. “De-a lungul anilor, aceste întrerupătoare au fost îmbunătățite pentru a se asigura că nu pot fi mișcate accidental și că nu sunt automate. Nu se mișcă singure în niciun fel”, a declarat expertul.
Anchetatorii au remarcat, de asemenea, că setările echipamentelor găsite în epava avionului erau normale pentru decolare. Combustibilul avionului a fost testat și s-a constatat că este de o calitate satisfăcătoare și nu s-a observat nicio activitate semnificativă a păsărilor în zona traiectoriei de zbor. De asemenea, greutatea avionului era în limite normale și nu existau mărfuri periculoase la bordul lui. Motoarele erau abia instalate, cel stâng pe 26 martie, iar cel din dreapta pe 1 mai, se arată în raport.
Comandantul avionului Air India avea 56 de ani și o experiență totală de zbor de 15.638 de ore și, potrivit guvernului indian, era și instructor Air India. Copilotul avea 32 de ani și 3.403 ore de zbor.
Imediat după prăbușirea avionului mai mulți experți din domeniu s-au arătat surprinși de traiectoria aeronavei, care sugera o eroare umană extremă, la scurt timp după decolare. Toți cei aflați la bord, cu excepția unui bărbat, au murit, aproximativ 260 de persoane.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.