
Un raport, realizat de Oficiului Național de Audit (NAO), organismul britanic de supraveghere a cheltuielilor, atrage atenția asupra faptului că problemele privind disponibilitatea aeronavelor din Marea Britanie sunt cauzate de “activitatea lentă de întreținere și de lipsa pieselor de schimb, precum și de o problemă emergentă legată de coroziunea mai mare decât se preconiza în mediul maritim”. Astfel, flota actuală de 37 de avioane F-35, anul trecut, a fost capabilă să îndeplinească misiunile cerute doar într-o treime din timpul în care ar fi trebuit să fie operațională, potrivit raportului.
Marea Britanie a anunțat un program prin care va cumpăra un total de 138 de avioane F-35, dar până în prezent a reușit să achiziționeze doar 48 de modele din varianta B, care operează de pe portavioane, dar au o rază de acțiune mai scurtă decât modelul A, care operează de pe uscat. Dintre acestea, 38 au fost livrate, iar alte 10 sunt în curs de livrare, dar unul a rămas blocat pe un aeroport din sudul Indiei din cauza unor probleme tehnice, astfel că flota actuală ajunge la 37 de avioane. Recent, guvernul britanic a anunțat că va achiziționa 12 avioane de vânătoare, în varianta F-35A (cu decolare convențională, de la sol), capabile să lanseze rachete nucleare tactice (de dimensiuni mici).
Oficiul a semnalat și o altă problemă, mai exact întârzierile în integrarea rachetelor pe avion, care îi vor permite să lovească ținte de la o distanță sigură. În prezent, avioanele F-35 sunt înarmate doar cu bombe, ceea ce înseamnă că trebuie să zboare deasupra țintelor, lucru care le face mai ușor de detectat de către inamici, chiar dacă este o aeronavă de tip “stealth”. Există un plan de integrare în acest sens, însă nu va fi realizat până în 2030, subliniază NAO.

Întârzierile au fost cauzate, în mare parte, și de problemele legate de programul global care a fost criticat de SUA, din cauza costurilor sale din ce în ce mai mari. În acest context, Ministerul Apărării preconizează că avioanele pot fi declarate complet operaționale la sfârșitul acestui an, cu doi ani mai târziu decât era planificat.
În cadrul raportului, NAO a estimat că costul total, în cazul în care guvernul britanic achiziționează cele 138 de aeronave și le menține în serviciu până în 2069, așa cum este programat, va ajunge la 82 de miliarde de euro, inclusiv costurile cu personalul și asistența tehnică. Ministerul Apărării a cheltuit deja 13 miliarde de euro pentru acest program, mai mult decât anticipase în 2013. În acest context, livrările înregistrează întârzieri din cauza deciziei Marii Britanii de a încetini achizițiile în ultimii 15 ani, pentru a economisi bani.
Fiecare F-35 costă aproximativ 160 de milioane de dolari. Acest tip de avion poate zbura timp de peste 12 ore și poate ajunge aproape oriunde în emisfera nordică, într-o singură misiune. Mai exact, dacă este implicat în misiuni de luptă, un avion F-35 poate zbura aproximativ o mie de km, dar într-un singur zbor, fără a efectua manevre de luptă, poate zbura și două mii de kilometri. Fabricat de compania americană Lockheed Martin, F-35 este singurul avion de vânătoare avansat, cu rază lungă de acțiune și tehnologie stealth din lume. În 2023, Parlamentul României a aprobat începerea procedurii de achiziție a 32 de avioane americane F-35, pentru Armata României. Este cel mai mare contract din istoria acesteia, în valoare de 6,5 miliarde de dolari, iar suma include muniții aferente, suport logistic și instruirea piloților.
Foto: Clive117, David Goodman | Dreamstime.com
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.