Comisia Europeană propune adaptarea verificărilor ITP la vehiculelele electrice și includerea de noi elemente de încercare pentru sistemele electronice de siguranță, noi metode de testare a emisiilor de particule ultrafine și oxizi de azot, testarea anuală a camionetelor, măsurarea particulelor de NOx și a zgomotului produs de vehicule (prin teledetecție), partajarea datelor înregistrate de odometru cu alte state – în cazul reînmatriculării unui vehicul second-hand, inspecții anuale obligatorii pentru autoturismele și camionetele mai vechi de zece ani și digitalizarea certificatului ITP și a celui de înmatriculare a vehiculului,
Instituția argumentează că, în prezent, unele vehicule nu sunt supuse inspecției tehnice periodice, pentru că proprietarul nu este obligat prin lege să facă acest lucru. Astfel, există posibilitatea ca autoturismul să aibă defecte neidentificate care, în cele din urmă, pot produce un accident rutier.
În plus, este nevoie de reactualizarea normelor privind siguranța, pe fondul progreselor tehnologie din industrie, cum ar fi adoptarea sistemelor avansate de asistență a șoferului sau a vehiculelor electrice. Un alt motiv invocat de executivul european este că actualele proceduri pentru testarea noxelor și a volumului zgomotelor, în cadrul verificărilor ITP, nu sunt suficient de rafinate.
În cele din urmă, Comisia arată că la nivel transfrontalier sunt greu de urmărit datele referitoare la vehicule, în registrele auto naționale, și există un schimb insuficient de informații cu privire la kilometrajul autoturismelor second-hand sau restul datelor necesare în vederea înmatriculării, pentru că documentele sunt, cel mai adesea, pe suport fizic.
Instituția estimează că, prin eficientizarea verificărilor, între 2026 și 2050 vor fi evitate circa 7.000 de decese în accidente rutiere, care s-ar fi înregistrat în condițiile actuale. De asemenea, pachetul de măsuri va contribui la reducerea emisiilor nocive, la proteja cumpărătorii în fața fraudelor și va flexibiliza verificările ITP, proprietarul putându-le efectua și în alt stat membru decât cel în care e înmatriculat autoturismul. Această din urmă opțiune va avea o valabilitate de șase luni.
Spre final, Comisia arată că, numai în 2024, aproape 19.800 de persoane au murit în accidente rutiere, pe drumurile din UE.
Sursă: Comunicatul Comisiei Europene
Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.