Observatorul Ecosistemului Media din Canada, care a întocmit raportul, a cerut platformelor sociale să ia măsuri suplimentare de protecție a utilizatorilor, pe fondul intensificării dramatice a dezinformării online în campania electorală. Observatorul a descoperit că mai mult de un sfert dintre utilizatori sunt expuși la conținut fals, mai sofisticat și mai polarizant decât înainte. Este vorba despre tehnologii avansate, precum deepfake-uri video și audio, care arată diverși politicieni și oficiali făcând declarații false, pe care nu le-au făcut în realitate. În plus, s-au înmulțit postările ce imită cu mare fidelitate branduri de încredere, cum ar fi posturile tv CBC, CTV, sau alți jurnaliști reali, inclusiv prin folosirea logo-urilor și a afișajului site-urilor oficiale.

Alegerile parlamentare canadiene vor avea loc peste zece zile. Campania aceasta este marcată de interdicția platformelor deținute de Meta de a găzdui și distribui știri și alte materiale de presă. Acesta este rezultatul unei dispute începute în ultimii ani, la capătul căreia Meta nu a fost de acord să plătească pentru conținutul jurnalistic, în baza noilor legi canadiene, și astfel a renunțat cu totul la el în Canada.

Totuși, cercetătorii și observatorii din domeniul media atrag atenția că informațiile din sfera politicului continuă și fie distribuite pe rețelele sociale, sub formă de postări ale politicienilor, a susținătorilor sau a criticilor acestora. Specialiștii atrag atenția că, în absența filtrului jurnalistic, informațiile pot fi adesea interpretate greșit sau să fie folosite în scop de dezinformare. În ciuda interdicției impuse de Meta din august 2023, studiul arată că peste jumătate dintre canadieni continuă să se informeze politic prin Facebook.

Serviciul canadian de Securitate și Informații privind Alegerile (Site) atrage atenția că se așteaptă la o creștere a activității politice online și că Rusia, China și Iranul rămân cele mai mari amenințări la adresa scrutinului.

Un fenomen asupra cărora specialiștii atenționează este strategia unor pagini care pretind că sunt afaceri mici sau persoane obișnuite, care plasează reclame cu titluri politice senzaționale, false. Riscul mai mare al deepfake-urilor apare atunci când populația este neinformată, iar printre clipurile false, generate cu diverse instrumente online, s-au numărat inclusiv unele care-l portretizau pe prim-ministrul Mark Carney promovând platforme de investiții cu criptomonede. Decorul și burtierele afișate în astfel de clipuri le imită, de obicei, pe cele folosite în emisiunile politice populare. Într-o astfel de schemă, vocea prim-ministrului, prelucrată cu AI, rostește un discurs critic la adresa tarifelor impuse de Donald Trump și-i invită pe canadieni să se înscrie pe un link, în fapt către o schemă frauduloasă, cu promisiunea că vor primi bani ca parte a unui program guvernamental.

Oficial, Meta a spus că este împotriva politicilor sale difuzarea de reclame false, care se folosesc de identitatea unor persoane sau a unor mari branduri și că încurajează oamenii să raporteze astfel de postări înșelătoare. Totuși, experții spun că răspunsul companiilor în fața acestui fenomen este inconsistent și insuficient.

Analiza integrală la The Guardian

Foto: Designer491 | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday