La studiul realizat de organizația americană nonprofit Common Sense Media au participat o mie de adolescenți, cu vârste între 13 și 18 ani. Dintre aceștia, 35% au recunoscut că au fost păcăliți de conținutul generat de inteligența artificială (fotografii, videoclipuri), iar 41% au declarat că au întâlnit conținut real, dar însoțit de informații înșelătoare. Aproape un sfert dintre adolescenții americani au recunoscut că au distribuit informații care ulterior s-au dovedit a fi false.
Studiul arată, de asemenea, că adolescenții care au întâmpinat conținut fals sunt mai predispuși să creadă că AI va îngreuna verificarea informațiilor online. În plus, cercetarea a analizat și nivelul de încredere al adolescenților în marile companii de tehnologie, precum Google, Apple, Meta, TikTok și Microsoft. Aproape jumătate dintre repondenți au declarat că nu au încredere în aceste companii să ia decizii responsabile privind utilizarea AI.
Rezultatele sunt relevante, mai ales că o pondere tot mai mare dintre adolescenți utilizează ei înșiși instrumentele de inteligență artificială. Un studiu separat, realizat de aceeași organizație în septembrie, a relevat că șapte din zece adolescenți au folosit cel puțin o dată modelele AI.
Concluzia studiului, potrivit CNN, este că “percepția adolescenților cu privire la acuratețea conținutului online semnalează o neîncredere în platformele digitale, indicând o oportunitate pentru intervenții educaționale privind dezinformarea”.
Lipsa de încredere a adolescenților în marile companii de tehnologie reflectă însă și o tendință de creștere a nemulțumirii generale a publicului, de toate vârstele, față de marile companii digitale. Și adulții raportează o creștere a dezinformării online, amplificată de relaxarea mecanismelor de control digital.
CNN mai observă că, la doar doi ani de la lansarea ChatGPT, piața inteligenței artificiale este tot mai aglomerată, dar chiar și cele mai avansate modele de AI rămân susceptibile la “halucinații” – un fenomen prin care algoritmii generează informații false, derivate din modul lor probabilistic de funcționare.
Sursă alternativă: CNN
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.