O investigație realizată de BBC, împreună cu Biroul de Jurnalism de Investigație, a scos la iveală o schemă concepută de oligarhul rus Roman Abramovici pentru a evita plata taxelor pentru iahturilor sale. Schema a fost documentată pe baza a 72 de mii de e-mailuri și 400 de mii de fișiere obținute de la un furnizor cipriot de servicii corporative, MeritServus. Această firmă a administrat afacerile lui Abramovici prin intermediul unei rețele globale de societăți deținute de o serie de trusturi.

Miliardarul rus este supus sancțiunilor occidentale încă din 2022, motiv pentru care a plecat din Marea Britanie și a fost forțat să vândă clubul de fotbal Chelsea Londra, pe care îl cumpărase în anii 2000. Alte anchete legate de Abramovici și MeritServus au tot apărut, în ultimii trei ani, în urma unei scurgeri masive de date de la firma cipriotă. În cadrul acestora, a fost dezvăluită legătura financiară dintre Abramovici și Putin, pe care oligarhul a încercat să o ascundă.

Schema a fost pusă în aplicare din 2005, timp de un deceniu, și a presupus ca iahturile oligarhului rus să fie prezentate ca făcând parte din oferta unei firme de leasing operațional, pentru ca acesta să nu plătească impozite și alte costuri de funcționare. Într-un răspuns pentru BBC, avocații lui Abramovici au susținut că acesta a primit întotdeauna consultanță fiscală și juridică profesională, independentă, de care a ținut mereu cont.

BBC reface traseul schemei puse la cale de oligarh și apropiații săi și prezintă cum, în anii 2000, acesta a cumpărat cinci iahturi de lux, printre acestea și Pelorus, cu lungimea de 115 metri, și Eclipse (foto mai sus), de 162 de metri, care cândva a fost cel mai mare iaht privat din lume. Conform documentelor obținute de jurnaliști, cele cinci nave de lux au fost închiriate unei societăți cipriote, Blue Ocean Yacht Management, care la rândul său le-a închiriat unor firme din Insulele Virgine Britanice. În acte, acestea păreau independente una de cealaltă, dar, în realitate, erau controlate de Abramovici, este concluzia la care au ajuns jurnaliștii.

Într-un memorandum din 2005, semnat de directorul de atunci al Blue Ocean, lui Abramovici i s-a propus o structură operațională pentru gestionarea iahturilor, “cu scopul de a evita plata TVA pe prețul de achiziție și, acolo unde este posibil, și pe bunurile și serviciile furnizate de iahturi”. Directorul, Jonathan Holloway, l-a avertizat pe miliardarul rus că activitatea Blue Ocean și a celorlalte firme trebuie să pară independentă, pentru ca operațiunile să fie greu de urmărit de anchetatori, mai concret – să aibă acționari, conduceri și adrese diferite. 

Ce este cert, evidențiază BBC, este că dreptul de proprietate asupra Blue Ocean a fost transferat, pe parcurs, către un alt trust, numit Neptune. Un avocat specializat în domeniul fiscal, Tommaso Di Tanno, a explicat pentru publicație că modul în care companiile lui Abramovici își închiriau bunurile între ele a fost o structură artificială care a permis evaziunea fiscală, iar acest lucru reprezintă o infracțiune.

Un alt indiciu că afacerea Blue Ocean nu era una reală este bilanțul financiar care – conform dovezilor, din 2005 până în 2012, cheltuielile sale au fost aproape egale cu veniturile. În condițiile unor profituri infime, firma nu a trebuit să plătească impozite. Într-un punct de vedere pentru BBC, Holloway a răspuns că s-a retras din funcția de director al Blue Ocean în urmă cu peste 15 ani și că a petrecut puțin timp la firmă. Spune că a avut de gestionat “sute de nave din multe locații, din întreaga lume” și că nu își amintește “circumstanțele fiecăreia dintre ele”.

Surse / Foto: BBC, The Bureau of Investigative Journalism 

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday