O analiză a FT subliniază că UE solicită, de anul acesta, companiilor producătoare de autovehicule, să își reducă emisiile de dioxid de carbon (CO2), prin creșterea ponderii vânzărilor de mașini electrice, în special către cei ce ezită să renunțe la motoarele pe carburație. Pe lângă costurile ridicate de producție, reducerile de prețuri, menite să combată cererea slabă, concurența din partea producătorilor chinezi și protecționismul în creștere din SUA, ar putea periclita profiturile producătorilor de EV.
Anul trecut, vânzările de vehicule electrice pe piețele cheie europene au stagnat din cauză că guvernele nu au mai oferit subvenții, iar companiile au amânat lansarea noilor modele electrice până în acest an, când intră în vigoare noi reguli ale UE privind reducerea emisiilor. În acest context, unii analiști se așteaptă ca piața vehiculelor electrice să revină pe creștere, chiar și cu până la 40% în Europa de Vest și în Marea Britanie.
Ponderea vehiculelor electrice va atinge 22%, o creștere mare față de 15-17% cât este acum, în condițiile în care sunt anunțate inclusiv modele cu prețuri de sub 25.000 de euro, precum Renault 5 și Citroën ë-C3. De asemenea, producători consacrați, precum BMW și Mercedes, vor lansa 20 de modele noi – cum ar fi vehiculul sport electric Neue Klasse (BMW) și CLA electric (Mercedes-Benz). Modelul Y Juniper (actualizat) de la Tesla, lansat vineri în China, va fi pus în vânzare și în Europa.
Totuși, directorul executiv al Mercedes-Benz a transmis că, deși compania va lansa, în 2025, un număr record de autovehicule, majoritatea electrice, este puțin probabil ca cererea să crească suficient de mult cât să permită industriei să atingă marje de profit semnificative.
FT subliniază că, în ciuda numeroaselor lansări anunțate, noile reguli legate de CO2 vor duce la o creștere a costurilor pentru producători, în condițiile în care consumatorii caută mașini la prețuri accesibile. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a estimat că amenzile pentru nerespectarea regulilor UE ar putea însuma 16 miliarde de euro, dacă termenele nu vor fi amânate. Datele preliminare ale asociației arătat că înmatriculările de vehicule electrice noi din Europa au scăzut cu aproape 6% anul trecut.
Pe lângă costurile generate de reducerile de preț și de promovarea mașinilor, constructorii europeni vor trebui să investească bani și în achiziționarea de credite de carbon, de la Tesla și rivalii chinezi, care au înregistrat avansuri importante în tranziția electrică. Un analist a estimat că aceste măsuri vor avea un impact de până la 4 miliarde de euro asupra profiturilor la nivel de industrie. În aceste condiții, cei din industrie au cerut UE să ia în considerare o mai mare flexibilitate a reglementărilor, cât și oferirea de noi subvenții, astfel încât europenii să fie motivați să cumpere vehicule electrice.
Analiză integrală Financial Times
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.