Avariile produse cablurilor submarine care i-au zguduit pe oficialii europeni în ultimele luni au fost probabil rezultatul unor accidente maritime, mai degrabă decât al sabotajului rusesc, potrivit mai multor oficiali de informații americani și europeni, care au discutat sub protecția anonimatului cu jurnaliștii The Washington Post. Acest lucru arată un consens în curs de dezvoltare, între serviciile de securitate americane și cele europene, potrivit unor înalți oficiali din trei țări implicate în investigațiile în curs de desfășurare.

Cablurile rupte au ridicat suspiciunea că Rusia vizează infrastructura submarină ca parte a unei campanii ample de atacuri hibride în toată Europa, și au determinat NATO la intensificarea măsurilor de securitate în Marea Baltică. Dar, până acum, au spus oficialii, investigațiile care au implicat SUA și cinci state europene, nu au scos la iveală niciun indiciu că navele comerciale suspectate că ar fi târât ancorele peste sistemele instalate pe fundul mării au făcut acest lucru în mod intenționat sau că au acționat la comanda Moscovei. În schimb, oficialii americani și europeni au spus că dovezile adunate până în prezent – ​​inclusiv comunicațiile interceptate și alte informații clasificate – indică faptul că la mijloc au fost accidente cauzate de echipaje fără experiență care servesc la bordul navelor prost întreținute.

În ciuda suspiciunilor inițiale că Rusia ar fi implicată, un oficial european a spus că există “contra dovezi” care sugerează contrariul. Oficialii americani și europeni au refuzat să detalieze exact la ce se referă, invocând sensibilitatea investigațiilor în curs.

Probele se concentrează pe trei incidente din ultimele 18 luni în care navele care călătoreau către sau dinspre porturile rusești au fost suspectate că au întrerupt o vastă rețea subacvatică de conducte care transportă gaz, electricitate și trafic de internet, afectând milioane de oameni din nordul Europei.

În cel mai recent caz, Finlanda a confiscat un petrolier suspectat că și-a târât ancora peste o linie electrică submarină care leagă Finlanda de Estonia. Autoritățile finlandeze au spus că nava, Eagle S, face parte din așa numita flotă-fantomă de nave-cisternă care ajută Moscova să vândă petrol pe piețele globale, încălcând sancțiunile internaționale. Cazurile anterioare au implicat o navă de containere înregistrată în Hong Kong, NewnewPolar Bear, care a rupt o conductă de gaz natural în Golful Finlandei în octombrie 2023 și o navă chineză, Yi Peng 3, care a secționat două cabluri de date în apele suedeze în noiembrie 2023.

Evenimentele au accentuat tensiunea dintre Rusia și Europa, deoarece activitățile rusești au fost legate de intensificarea atacurilor de război hibrid, inclusiv prin atacuri cibernetice, spionaj și interferențe electorale.

Articolul integral la The Washington Post

Foto: Gary Hider | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday