Guvernul australian a prezentat “stimulentul de negociere a știrilor”, o taxă care va fi plătită de proprietarii platformelor digitale care difuzează conținut jurnalistic. Aceștia ar putea beneficia de o subvenționare parțială, dacă aleg să plătească direct site-urile de media. Potrivit ministrului adjunct al Finanțelor, Stephen Jones, taxa va aduce peste 160 de milioane de dolari americani la bugetul statului.
Negocierile privind nivelul taxei și mecanismul de distribuire, în cazul în care companiile vor plăti taxa guvernului în loc să încheie un acord cu publicațiile, vor avea loc în 2025. După ce va fi legiferată, obligația va acoperi și perioada începând cu 1 ianuarie 2025.
Codul de negociere pentru mass-media a fost introdus în 2021 pentru a aborda dezechilibrul puterii de negociere dintre platformele digitale și editori. Dar în martie, Meta a transmis că va renunța treptat la fila sa dedicată știrilor, care pune în valoare articolele de presă pe Facebook în Australia, și nu va mai plăti publicațiile: “Știm că oamenii nu vin pe Facebook pentru știri și conținut politic. Știrile reprezintă mai puțin de 3% din ceea ce văd oamenii din întreaga lume în feedul lor”, scria compania într-un comunicat, la acea vreme.
Anunțul de atunci a provocat un răspuns ferm din partea guvernului lui Anthony Albanese, care a descris această mișcare drept “o neglijare fundamentală a responsabilității Meta față de utilizatorii săi australieni”. “Riscul este ca dezinformarea să umple orice vid creat de știrile care nu mai sunt pe platformă”, a declarat la acea vreme și ministrul Comunicațiilor.
Google a transmis printr-un purtător de cuvânt că “a arătat în permanență că sprijină puternic jurnalismul” și că “a încheiat acorduri cu peste 80 de publicații australiene de știri”.
Editorii sprijină inițiativa guvernului și consideră că este un pas în direcția consolidării jurnalismului și a unei remunerații corecte. Directorul executiv al News Corp Australia, una dintre cele mai mari companii media din țară, Michael Miller, a declarat că va negocia, din nou, un acord comercial cu Meta și va iniția discuții cu TikTok.
Surse: The Guardian, CNN
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.