Reuters arată că țările din Europa de Est au dificultăţi în a atrage noi soldați şi a-i păstra pe cei experimentați, într-un context tensionat, într-o regiune în care Polonia, Ungaria, România și Slovacia sunt la graniță cu Ucraina. În iulie, publicația relata că NATO ar avea nevoie de 35 până la 50 de brigăzi suplimentare pentru a-și realiza pe deplin noile planuri de apărare împotriva oricărui atac asupra teritoriului Alianței din partea Rusiei.
În România, guvernul a demarat campanii de înrolare după ce datele recente ale Ministerului Apărării au arătat un deficit de 43% în rândul posturilor de ofițeri și de 23% în rândul soldaților și gradaților profesioniști. Reuters reamintește și că guvernul a cumpărat mai multe avioane de luptă F-16, dar ar fi nevoie de mai mulți piloți pregătiți pentru a le pilota: “Trebuie să ne uităm la ce legi trebuie schimbate, nu doar în România, ci și în alte țări, pentru a-i stimula pe acești soldați să rămână în domeniu”, a declarat un oficial militar pentru Reuters. Doar săptămâna trecută, MApN a scos la concurs peste două mii de posturi de soldați profesioniști, cu salarii ce pot ajunge la 4.500 de lei net.
Cehia a ratat ani la rând obiectivele de recrutare şi s-a străduit să menţină ridicat nivelul trupelor, însă unitățile militare cehe încă au personal insuficient. “Vrem să descurajăm orice potențială agresiune în viitor. Dacă nu facem nimic în privința lipsei de resurse umane în armată, ar putea însemna că nu vom fi capabili să ne păstrăm pacea”, a avertizat șeful armatei cehe. În 2021, Cehia a atins 56% din obiectivul de recrutare, ajungând la 85% în 2022, potrivit celor mai recente date ale armatei.
În Polonia, oficialii guvernamentali și militari susțin că își vor atinge țintele de recrutare, dar analiștii nu cred că obiectivul guvernului de a construi o armată formată din 300. 000 de soldați este realist. Varșovia vrea, de asemenea, să crească cheltuielile de apărare la aproape 5% din PIB în viitorul apropiat. Recent, a lansat o campanie de recrutare denumită “Vacanțe cu armata”, care oferă instruire militară de bază pentru cetățenii cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani pe parcursul a 28 de zile. Totuși, datele Ministerului polonez al Apărării arată că, în timp ce numărul de noi recruți a crescut, un număr record de 9.000 de soldați profesioniști au părăsit serviciul în 2023.
Armata Ungariei a lansat o campanie media care utilizează panouri publicitare, reclame și un serial TV cu tematică militară care urmează să fie difuzat până la sfârșitul anului 2024 pentru a recruta noi soldați.
Într-adevăr, și țările vest-europene se confruntă cu provocări similare, însă nu atât de accentuat precum estul Europei. Guvernele acestor state au apelat la campanii marketing și au mărit bonusurile de înrolare, însă în continuare, este dificil ca tinerii să fie convinși să se înroleze, având în vedere că pot câștiga mai mulți bani în sectorul privat.
Sursa: Reuters
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.