Una dintre investițiile strategice pentru securitatea energetică a României a intrat în faza finală de dezvoltare, iar la sfârșitul acestui an Portul Constanța va avea operațional un al doilea terminal de produse petroliere lichide. Spre deosebire de primul terminal din port, care a fost construit în anii 60 și care este deținut de statul român, acesta este rezultatul unui proiect privat, al companiei JT Grup Oil S.A., care utilizează cele mai moderne tehnologii disponibile în prezent.
Despre necesitatea unui nou terminal de produse petroliere la Marea Neagră se discută de foarte mulți ani, iar conflictul din Ucraina nu a făcut decât să acutizeze această nevoie a României și chiar a întregii regiuni. În momentul de față, piața din România are un deficit estimat la aproximativ de 2,5 milioane de tone de carburant pe an, deficit ce nu poate fi acoperit din producția internă, aflată aproape de nivelul maxim, și nici prin importuri, terminalul existent lucrând și el la capacitate de 100%.
Iar în contextul global tensionat pe care îl traversăm de câțiva ani, accesul facil la resurse este capital pentru orice economie. Astfel, o investiție privată validată inclusiv de statul român prin fondurile nerambursabile atribuite prin intermediul Autorității de Management pentru Programul Operațional Infrastructură Mare, din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, devine o investiție strategică pentru securitatea energetică a României.
”Core business-ul JT Grup Oil S.A. este distribuția de carburant, așa că știm foarte bine cum funcționează această piață și care sunt nevoile. Astfel, în momentul în care am identificat oportunitatea de a dezvolta primul terminal privat de produse petroliere lichide din Portul Constanța și din România ne-am asumat această responsabilitate și ne-am dedicat complet realizării ei. Pe lângă oportunitățile de business de care JT Grup Oil S.A. se va putea bucura în următorii ani, iar aici pot spune că anticipăm o creștere de zece ori a cifrei de afaceri și o rată a profitabilității pe măsură, JT Terminal reprezintă o investiție cheie pentru România. În prezent, avem un deficit semnificativ pe piață, ce poate fi acoperit doar prin dezvoltarea unor noi facilități de stocare și de distribuire, așa cum este proiectul JT Terminal. Suntem încântați să vedem că primim tot mai multe reacții pozitive din piață, iar acesta este un semn clar că terminalul va deveni în scurt timp un obiectiv strategic pentru JT Grup Oil S.A., pentru România și chiar pentru regiune”, punctează Jean Paul Tucan, acționar majoritar al JT Grup Oil S.A. și motorul dezvoltării acestui proiect unic pentru România
JT Oil Terminal S.A. este în acest moment în cea de-a doua fază de dezvoltare și va deveni operațional chiar de la sfârșitul acestui an, moment în care capacitatea României de a gestiona produse petroliere va crește semnificativ.
Terminalul va dispune de șase rezervoare de mari dimensiuni, cu o capacitate totală de 30.000 de tone și de două rezervoare cu o capacitate totală de 1.500 de tone pentru biodiesel. Mai importantă decât capacitatea de stocare netă este capacitatea de distribuție a terminalului, de 400.000 de litri/oră. JT Terminal folosește cele mai moderne tehnologii din domeniu și este complet automatizat, ceea ce se traduce printr-un nivel optim de utilizare.
”În momentul în care am dezvoltat acest proiect am avut în minte un obiectiv clar – produsele trebuie să treacă prin terminal cât se poate de repede și în deplină siguranță pentru a ajunge în cel mai scurt timp acolo unde este nevoie de ele în piață. JT Terminal este complet automatizat și poate maximiza cantitățile pe care le poate gestiona pentru a acoperi toate căile de distribuție. Terminalul poate distribui în același timp produse petroliere în barje, în vagoane-cisternă și în cisterne. Un alt avantaj important este amplasamentul, în Zona Liberă din Portul Constanța, cu toate atuurile ce derivă de aici. Angajamentul nostru este ferm – JT Terminal va reduce la minim timpii morți, de aici având de câștigat toți actorii de pe lanțul distribuției și, în cele din urmă, consumatorul final”, a precizat Bogdan Aldea, Director General și Președintele Consiliului de Administrație al JT Grup Oil S.A.
Capacitatea de încărcare-descărcare a terminalului este cuprinsă între 700 și 1.000 de tone pe oră pentru nave, între 300 și 700 de tone pe oră pentru trenuri și între 40 și 80 de tone pe oră pentru cisterne. Terminalul poate încărca și descărca barje de la 3.000 la 9.000 de tone, 16 vagoane simultan, pe două linii ferate paralele și 20 de cisterne.
Investiția totală în dezvoltarea terminalului este de aproximativ 25 milioane de euro și are trei surse de finanțare – capital propriu, credit de investiție acordat de UniCredit Bank Romania și finanțare prin Programul Operațional de Infrastructură Mare.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.