Companiile de transport maritim au dezmembrat, în 2020, navele vechi, într-un moment în care fabricile de automobile din întreaga lume opreau sau reduceau producția, din cauza perioadelor de carantină. În plus, cargourile menite să le înlocuiască vor intra în serviciu abia peste trei ani. Cu toate acestea, revenirea cererii de autoturisme, într-un ritm mai rapid decât cel așteptat, împreună cu un impuls al exporturilor Chinei, a crescut nevoia industriei de nave de transport mașini, arată Financial Times într-o analiză.

Un director executiv de la un mare distribuitor global de autoturisme a declarat că, în prezent, numărul de nave folosite este cu 10% mai mic decât cel dinainte de pandemia de coronavirus. Din cauza deficitului, costul pentru închirierea navelor de transport a fost cu 10% mai mare față de 2022 și de șapte ori peste nivelul din 2019, dinainte de pandemie.

Potrivit agentului de transport pe mare Clarksons, numărul de mașini transportate a crescut cu 17% în 2023, până la nivelul record de 23,4 milioane de unități. Importurile de mașini europene au înregistrat cea mai mare creștere (+40%), în timp ce China a expediat cele mai multe unități, ca volum, peste 4,3 milioane. 

Cei mai afectați de penuria de la nivelul navelor de transport sunt constructorii chinezi, care fabrică un număr mare de automobile, pe care le livrează în special în Europa, și nu au nicio alternativă pentru transportul lor în afara celui maritim. În acest context, multe companii chinezești doresc să își construiască fabrici în Europa, însă FT notează că producția pe alt continent nu va putea începe mai devreme de finalul deceniului.

Aproape unul din patru vehicule electrice vândute în Europa provin din China, cele mai populare fiind modele Tesla sau Polestar fabricate în țara asiatică, alături de cele de la BYD. Companii occidentale, ca Renault, BMW sau Volvo, produc anumite modele în China și le aduc în Europa.

Analiză integrală pe Financial Times

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday