În ultima săptămână, mai multe mari firme de transport maritim din lume au anunțat că vor evita Marea Roșie și, prin urmare, Canalul Suez (cea mai scurtă rută între Europa și Asia) după ce rebelii Houthi au atacat vapoare de marfă. Astfel, navele care călătoresc din Orientul Îndepărtat către Europa vor trebui să facă un ocol în jurul întregului continent african, prin Capul Bunei Speranțe din Africa de Sud, călătorie care va dura mai mult de o săptămână. 

Decizia are deja un impact considerabil asupra costului de transport maritim al mărfurilor, potrivit analiștilor din industrie. Aceștia avertizează că, dacă situația se transformă într-o criză prelungită, va duce la o creștere a prețurilor pentru bunurile importate.

Specialiștii mai explică faptul că întârzierile vor avea efecte în lanț asupra porturilor din Europa, care de obicei gestionează eficient fluxurile de containere. Să spunem că am un port care gestionează 50.000 de containere pe săptămână. Dar dacă nu sosește nimic timp de o săptămână, iar în săptămâna următoare sosesc o sută de mii de containere, acest lucru poate cauza probleme de congestie”, arată aceștia.

Situația din Marea Roșie amintește de luna martie a anului 2021, când Canalul Suez a fost blocat timp de șase zile, după ce nava de containere Ever Given a eșuat, într-o perioadă în care lanțurile de aprovizionare la nivel mondial erau deja blocate în urma pandemiei. Sute de nave au fost lăsate în așteptare în Marea Roșie timp de câteva săptămâni, iar costul transportului maritim al unui container a crescut de la două mii de dolari la 14 mii de dolari. Această criză a provocat luni de zile de întârzieri suplimentare pentru mărfurile importate din Asia.

Surse alternative: DW, The Guardian, BBC

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday