Pentru a limita interferența străină și pentru a crește transparența, Consiliul UE și Parlamentul au convenit luni asupra unui regulament care armonizează cerințele pentru publicitatea politică în toate țările blocului și interzice actorilor străini să sponsorizeze reclame politice înainte de alegeri. Noile norme vor intra în vigoare după europarlamentare, deoarece Consiliul și Parlamentul trebuie să adopte în mod oficial acordul.

Conform noilor norme, cetățenii, autoritățile și jurnaliștii vor putea obține mai ușor informații despre o reclamă electorală, locul în care aceasta va fi amplasată, suma plătită și originea finanțării. De asemenea, la insistența Parlamentului, la 24 de luni de la intrarea în vigoare a normelor, Comisia va înființa o bază de date accesibilă publicului, care va conține toate anunțurile politice online și informațiile aferente, pentru o perioadă de până la șapte ani.

Normele convenite se referă doar la reclamele politice plătite. Comisia Europeană transmite că nu vor fi afectate opiniile personale, opiniile politice, conținutul jurnalistic nesponsorizat, sau anunțurile privind organizarea alegerilor (de exemplu anunțarea candidaților sau promovarea participării la vot) din surse oficiale naționale sau europene.

Un eurodeputat a declarat că “Acesta este un pas important în protejarea alegerilor noastre și în obținerea suveranității digitale în UE. Cetățenii vor putea identifica cu ușurință publicitatea politică online și cine se află în spatele acesteia. Noile norme vor face mai dificilă răspândirea dezinformării de către actori străini și interferența în procesele noastre libere și democratice”.

Pentru a limita implicarea sponsorilor din afara UE în procesele democratice, deputații au convenit asupra unei interdicții pentru țările terțe de a sponsoriza publicitatea politică în UE cu trei luni înaintea alegerilor/referendumurilor. În cazul încălcărilor repetate ale normelor, pot fi aplicate sancțiuni care pot ajunge până la 6% din venitul anual sau din cifra de afaceri anuală a unui furnizor de publicitate.

Comunicatul Parlamentului European

Foto: Albertophotography | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday