Constructorii auto chinezi obțin cote de piață din ce în ce mai mari în Rusia, profitând de retragerea marilor producători occidentali care dominau piața înainte de invadarea Ucrainei, scrie Reuters. Mașinile chinezești importate reprezintă acum 49% din piața rusă, ajungând la 40.000 de unități în iunie, comparativ cu doar 7% în iunie 2021, înainte de război, potrivit datelor firmei de analiză Autostat.

Dincolo de aceste cifre, mai scrie agenția britanică de presă, companiile auto chinezești profită de retragerea concurenței occidentale, precum Renault, și folosesc fabricile abandonate din Rusia pentru a-și asambla vehiculele la nivel intern. De altfel, reprezentanții a două companii auto și alte patru persoane cu informații în domeniu au declarat pentru Reuters că șase fabrici din Rusia care au fost deținute anterior de producători auto europeni, japonezi și americani sau care asamblau vehiculele acestora, produc acum modele chinezești sau au planuri în acest sens. În total, cele șase fabrici au o capacitate anuală de aproximativ 600.000 de mașini, arată calculele Reuters.

După un deceniu haotic care a urmat prăbușirii Uniunii Sovietice în 1991, Rusia a încurajat constructorii auto occidentali să construiască fabrici pe teritoriul țării, oferind subvenții și diferite bonusuri și beneficii. Până în 2021, producția internă ajunsese la aproximativ 1,4 milioane de autoturisme, în jur de jumătate din capacitate. Anul trecut, aceasta s-a prăbușit la doar 450.000 de vehicule produse în interiorul Rusiei – cea mai slabă performanță a industriei după prăbușirea URSS, ca urmare a deciziei producătorilor occidentali de a renunța la piața din Rusia ca răspuns la invadarea Ucrainei. 

Acum, potrivit datelor guvernamentale, mai puțin de 40% din vehiculele comercializate în Rusia sunt produse în țară, în scădere față de 70-75% anterior izbucnirii războiului. “Fără îndoială, expansiunea constructorilor auto chinezi pe piața din Rusia va continua. Nu există alternative pentru Moscova”, estimează Andrei Olkhovski, șeful grupului de dealeri Avtodom.

În același timp, în ceea ce privește producătorii autohtoni, relansarea din noiembrie a unei mașini clasice din epoca sovietică, Moskvich, de către o companie de stat, a fost sărbătorită de primarul Moscovei, care a considerat că acest lucru arată rezistența industriei auto rusești la sancțiunile occidentale. Renașterea Moskvich arată, de asemenea, și un semn al influenței tot mai mari a Chinei asupra unui sector important al economiei rusești.

Unele piese și tapițeria noilor SUV-uri elegante cu patru uși sunt preluate de la JAC Motors, companie chineză. Două surse, care au cerut să nu fie identificate, au declarat pentru Reuters că modelul Moskvich 3 este, de fapt, un JAC Sehol X4 asamblat la Moscova.

Reuters conchide că, pentru producătorii chinezi este o afacere profitabilă. Exporturile de vehicule chinezești în Rusia au crescut în perioada ianuarie-mai 2023 de 5,2 ori de la an la an, ajungând la aproape 3,6 miliarde de dolari, potrivit statisticilor vamale, inclusiv exporturi în valoare de aproape 1 miliard de dolari numai în luna aprilie.

Analiza integrală la Reuters

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday