La două luni după ce Uniunea Europeană a interzis majoritatea importurilor de țiței din Rusia, blocul comunitar își extinde embargoul asupra livrărilor rusești de motorină și benzină.

The New York Times arată că acest pas nu este deloc lipsit de riscuri pentru transportatorii din Europa, dar și pentru cei aproximativ 40% dintre posesorii de autoturisme, care s-ar putea confrunta cu o penurie și o creștere a prețurilor la motorină.

“Chiar dacă embargoul asupra țițeiului rusesc, demarat în 5 decembrie anul trecut, a produs puține perturbări, există temeri că interzicerea produselor rafinate precum motorina ar putea să nu fie atât de lină. Prețurile livrărilor la termen pe piața europeană au crescut deja”, arată publicația americană.

Anul trecut, Rusia a furnizat aproximativ jumătate din importurile de motorină ale Europei, volume care greu pot fi înlocuite rapid, iar în ultimele săptămâni rafinăriile europene și-au pregătit rezerve pentru acest moment. Dar analiștii spun că Europa va fi nevoită să aducă mai multă motorină din Arabia Saudită, Kuweit și Emiratele Arabe Unite, precum și din India, China și SUA, pentru a putea depăși momentul.

Această schimbare deja se produce, țări mari consumatoare, precum Franța și Germania, reducându-și achizițiile de motorină rusească, pentru a pregăti din timp momentul interzicerii totale.

“Această reechilibrare, care abia începe, va provoca aproape sigur tensiuni care forțează prețurile mai mari, spun analiștii. În primul rând, distanțe mai mari pentru transportul motorinei implică nave mai mari de transport, iar timpii de expediere mai lungi vor crește costurile. Ar putea apărea și defecțiuni de livrare a combustibililor”, mai arată NY Times, luând în considerare și cererea în creștere din China, după redeschiderea economiei.

Deja, exporturile ruse de motorină au scăzut brusc în ultimele zile, a declarat Viktor Katona, analist la Kpler, o firmă care urmărește transportul de energie, precizând că navele rusești încărcate cu motorină s-au îndreptat către Maroc în ultimele săptămâni.

“În Europa, nu este de așteptat să apară imediat un deficit de motorină și alte produse petroliere; rezervele oferă cel puțin un tampon pe termen scurt. (…) Totuși, diferența dintre prețul motorinei și cel al petrolului, de peste 40 de dolari/baril, este cu mult peste normal, deși este mai mică decât anul trecut. În același timp, șoferii plătesc la pompă o motorină cu 15% mai scumpă decât benzina, față de o diferență de 3% în 2021”.

Cât despre Rusia, ea a reușit să compenseze parțial interzicerea importurilor de petrol în Europa, vânzându-și țițeiul în India, Turcia și alte țări, dar această tactică nu va mai fi neapărat viabilă și în cazul produselor rafinate, căci aceste țări au suficiente rafinării și sunt autosuficiente din acest punct de vedere.

În timp ce exporturile Rusiei s-au menținut mai bine decât se așteptau analiștii în 2022, prețurile scăzute au început să reducă veniturile sale la sfârșitul anului. În decembrie, Rusia a câștigat aproximativ 12,6 miliarde de dolari din petrol, o scădere de aproximativ 24% față de anul precedent. În aceeași lună, veniturile din exporturile de gaze ale Rusiei au scăzut cu aproximativ un sfert, la 10 miliarde de dolari.

Analiza integrală pe NY Times

Foto: Stanislav Komogorov | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday