În condițiile în care războiul se derulează de-a lungul coastei de sud a țării și principalele sale porturi sunt blocate de invazia Rusiei, Ucraina se luptă să-și exporte cereale și alte bunuri. În vestul Ucrainei, aproximativ 1.100 de vagoane de tren care transportă cereale sunt blocate în prezent în apropierea punctului principal de trecere a frontierei feroviare cu Polonia, din cauza războiului. 

Acestea sunt doar o mică parte dintre cele cele peste 24 de mii de vagoane care transportau diverse mărfuri pentru export, inclusiv ulei vegetal, minereu de fier, metale, produse chimice și cărbune, care așteptau să treacă marți granița, potrivit datelor companiei de căi ferate de stat. Companiile private așteaptă, la rândul lor, aprobări de la autoritățile feroviare pentru a-și  exporta bunurile.

Un director al departamentului comercial al companiei naționale de căi ferate a declarat că 10.320 de vagoane, aproximativ jumătate din total, așteaptă la intersecția din apropierea satului Izov, principalul punct de trecere a frontierei feroviare în Polonia. Aflat la aproximativ 130 de kilometri nord de Liov, intersecția servește drept poartă pentru a ajunge la portul polonez Gdansk.

Volumul mare de mărfuri care trebuie să găsească o rută alternativă reprezintă în sine o problemă esențială, pentru că necesită multe vagoane și mult personal. Înainte de invazia rusă, Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din lume, exporta 98% din cereale prin Marea Neagră. Așadar, doar o mică parte din exporturile țării s-au făcut pe calea ferată, unde costurile de transport sunt mai mari decât cele de transport maritim.

Aceste dificultăți sunt agravate de problemele logistice, cum ar fi diferențele între ecartamentul căilor ferate utilizate în Ucraina și vecinii, precum Polonia. În timp ce vestul țării a fost oarecum ferit de cele mai lupte, au existat lovituri cu rachete în apropiere de Liov, inclusiv asupra instalațiilor petroliere, iar securitatea în jurul graniței este foarte strânsă.

Deoarece rețeaua feroviară ucraineană folosește un ecartament rusesc care măsoară aproximativ 1,5 metri, sau cu aproximativ 10 centimetri mai mult decât șinele folosite în cea mai mare parte a Europei, personalul feroviar trebuie să ridice vagoanele cu un cric special și să schimbe manual șasiul pentru a se potrivi pe șinele poloneze. Alternativ, pot descărca cerealele din vagoanele ucrainene și le pot turna în cele poloneze, proces care poate dura până la o jumătate de oră per vagon.

Potrivit unui șef al companiei feroviare de stat, în prezent trec granița până la 500 de vagoane pe zi în apropiere de Izov, cu restanțe de trei săptămâni. Acesta a adăugat că există alte zeci de puncte de trecere, dar multe dintre ele nu sunt susținute. Potrivit cifrelor oficiale, în martie Ucraina a exportat 1,4 milioane de tone de porumb și grâu, adică un sfert din cifra din februarie și în scădere față de aproximativ 3 milioane de tone exportate în martie 2021. Însă datele publicate acum includ și cereale încărcate pe navele blocate în porturi.

Kievul este în discuții cu România privind transportul mărfurilor sale agricole prin portul Constanța, a declarat Ministerul Agriculturii pe 30 martie. Aceasta ar presupune transportul cerealelor pe calea ferată către porturile de marfă de pe Dunăre și apoi încărcarea lor în barje pentru spre Constanța.

Odată ajunse în portul românesc, cerealele ar trebui transportate pe vase mari pentru a fi expediate în toată lumea, ceea ce face ca întregul proces să fie complex și costisitor. Potrivit APK-Inform, o firmă de consultanță agricolă ucraineană, costul livrării de cereale ucrainene în portul românesc Constanța a fost de 130-166 de dolari pe tonă. Înainte de război, comercianții plăteau între 20 și 40 de dolari pe tonă pentru a transporta cereale în porturile Ucrainei de la Marea Neagră.

Orice speranță de redeschidere rapidă a acelei rute a fost zdrobită în weekend, când rachetele rusești au lovit portul Nikolaev și instalațiile petroliere din apropierea nodului principal al Odesei, la Marea Neagră. Luna trecută, Ucraina a suspendat exporturile de secară, ovăz, mei, hrișcă, sare, zahăr, carne și vite de la invazie și a introdus licențe de export pentru grâu. Guvernul a spus că va permite totuși exporturile de porumb și ulei de floarea soarelui.

Perturbarea exporturilor Ucrainei înseamnă că țările care se bazează pe importurile de cereale ucrainene, inclusiv China, Egipt, Turcia și Indonezia, vor trebui să găsească surse alternative de aprovizionare sau să se confrunte cu o penurie de alimente, au avertizat experții.

Invazia Ucrainei de către Rusia din 24 februarie a sporit îngrijorările cu privire la securitatea alimentară globală, ducând la creșterea vertiginoasă a prețurilor la cereale, îngrășăminte și combustibili, peste tot în lume. Prețurile globale ale alimentelor au crescut de la jumătatea anului 2020 din cauza întreruperii plantării și recoltării în multe țări în timpul primului an al pandemiei de Covid, și mai târziu din cauza problemelor lanțului de aprovizionare.

Chiar dacă Rusia reduce operațiunile în jurul Kievului și al regiunii de nord a Cernihiv pentru a se concentra asupra estului, blocada prelungită a porturilor din sud aduce pierderi importante Ucrainei. Exporturile de cereale reprezintă o piatră de temelie pentru economia țării, însumând aproximativ 12,2 miliarde de dolari în 2021 și reprezentând aproape o cincime din toate exporturile țării, potrivit datelor oficiale.

Sursă: Reuters

Foto: Dreamstime/Esolex

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday