Platformele de social media au fost folosite intens pentru a disemina informații părtinitoare la alegerile prezidențiale ale SUA din 2016. Un raport al Senatului SUA a arătat că agenții ruși au folosit instrumente precum roboți pentru conturi care partajează conținut în mod automat, în încercarea de a influența alegerile în favoarea președintelui Donald Trump.

Acum, în pragul unui nou scrutin, cercetătorii sunt mai îngrijorați ca niciodată că alegerile ar putea fi influențate cu ajutorul boților (softuri bazate pe Machie learning și AI). Conturile false au devenit mai sofisticate și mai greu de detectat, spune Emilio Ferrara, un cercetător specializat pe date, de la Universitatea din California de Sud, pentru revista Nature.

Ferrara a constatat că în 2016 aproape 19% din toate tweet-urile legate de alegerile din acel an au fost generate de roboți virtuali. „Ne uităm când a fost creat contul, cât de activ este, cine sunt urmăritorii acestuia. Dacă un cont este activ 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână și postează în fiecare minut, aceasta este o semnătură puternică a unui bot”, spune el.

Totuși, potrivit lui Emilio Ferrara, în 2016 roboții foloseau strategii simple, ușor de detectat. Astăzi există instrumente de inteligență artificială (AI) care produc un limbaj asemănător omului, iar acest tip de boți nu poate fi identificat la fel de rapid deoarece este greu de distins.

„Acești roboți AI supraviețuiesc mai mult pe platformele de socializare și pot crea rețele bot, care împing aceleași mesaje. Pentru a detecta rețelele bot, am dezvoltat metode de identificare a conturilor care par sincronizate și, luând în considerare lucruri precum hashtag-urile și cuvintele cheie pe care le propagă, le putem izola”, precizează cercetătorul.

Ferrara identifică o schimbare de paradigmă în societate. El spune că dacă în 2016 nu se discuta serios despre manipularea prin social media, astăzi atât guvernele, cât și companiile sunt mai implicate în această monitorizare. 

Potrivit analizei sale, operațiunile de propagare a mesajelor susținute de China sau Rusia vizează în special conservatorii sau liberalii de masă, fiind axate mai degrabă pe distribuirea mesajelor către „grupuri marginale”, decât către alegătrii republicani sau democrați consacrați.

Echipa lui Ferrara a analizat peste 240 de milioane de postări pe Twitter legate de alegerile din 2020. Între elementele identificate:

  • Conturile reale depășesc de obicei numărul de roboți; totuși, în jurul anumitor evenimente politice, cum ar fi convențiile naționale ale partidelor din SUA s-a observat că activitatea conturilor artificiale a depășit activitatea umană;
  • Mesajele transmise automat de roboți s-au axat pe teoriile conspirației, care susțin că pandemia de COVID-19 este o „invenție liberală”.

Sursa: Revista Nature.

Sursa foto: dole777//Unsplash