Primăria Capitalei, arată, într-un comunicat de presă, că programul Rabla TAXI, a fost aprobat astăzi, ca „parte a planului municipal de combatere a poluării aerului în Capitală”. Potrivit noului program derulat de Primărie, se vor acorda ecovouchere în valoare de 3.000 de euro pentru 3.000 de transportatori autorizați de taxi, pentru cumpărarea unui autovehicul cu norme de poluare EURO 6, non-diesel, hibrid sau electric. Se va demara, într-o primă etapă, începând din ianuarie 2020.

„Programul are ca obiectiv o calitate mai bună a aerului în București, prin reducerea poluării generate de acest tip de activitate, și creșterea calității serviciului de transport public în regim taxi.” se mai arată în comunicatul emis de Primăria Capitalei.

Programul Rabla TAXI, inițiativă a primarului General, a primit vot favorabil din partea a 30 de consilieri PSD, ALDE și PMP. Trei consilieri de la USR și PNL s-au abținut, în timp ce 12 voturi ale consilierilor PNL și USR au fost împotrivă.

Principalele declarații ale Gabrielei Firea:

„Proiectul Rabla pentru taximetre se înscrie în eforturile noastre de a lupta cu poluarea în București. Avem 5.500 de taximetre poluante în Capitală și vrem să sprijinim înlocuirea lor cu unele mai prietenoase cu mediul. Ținta noastră este ca, din ianuarie 2020, să acordăm, pentru început, 3.000 de ecovouchere în valoare de 3.000 de euro pentru taxiurile cele mai poluante (EURO 1-EURO 4), urmând ca anul următor să fie acordate și celelalte 2.500.

Situația este limpede: în medie, o mașină personală parcurge circa 30 de kilometri pe zi, o distanță de cinci ori mai mică decât un taximetrist, așadar impactul asupra mediului al acestui tip de transport public este semnificativ. Din totalul de 10.055 de licențe existente în Municipiul Bucureși, 7.500 sunt valabile, restul fiind în diverse stadii litigioase. Dintre acestea, 5.500 sunt poluante. Efortul financiar poate fi considerat consistent, dar este mic raportat la beneficiile pe care le aduce pentru sănătatea noastră, a copiilor noștri – mult mai importantă fiind prevenția decât tratarea unor boli care sunt agravate de poluare. Subliniez că aplicăm acest proiect după ce ne-am ocupat deja de achiziția a 830 de noi mijloace de transport pentru serviciul de transport public local și de eliminarea din traficul bucureștean a autoturismelor cu grad ridicat de poluare.

Când am pregătit acest proiect nu ne-a motivat exclusiv avertismentul de infringement, ci și preocuparea pentru viața și sănătatea bucureștenilor și a vizitatorilor Capitalei. Convingerea mea este că trebuie să luăm acest domeniu foarte în serios, așa cum am făcut în ultimii 3 ani, de când am lansat Planul integrat de calitate a aerului și am introdus 15 măsuri pentru a combate poluarea aerului”.

Cele 7.500 de autorizații taxi valabile sunt pentru masini fabricate:

– aprox. 2.800 între anii 2005-2010 – respectiv EURO 1 – EURO 4
– aprox. 2.100 între anii 2011-2014 – respectiv EURO 5
– aprox. 2.600 între anii 2015-2019 – respectiv EURO 6

După calculul specialiștilor Direcției de transporturi, o mașină folosită de obicei pentru serviciul de taximetrie – de exemplu un Logan, cu normă de poluare EURO 6 – costa aproximativ 6.800 euro cu TVA. „Dacă participă la Programul RABLA Național sau dacă își vinde direct mașina actuală, cu norma de poluare sub EURO 4, taximetristul ar putea obține minim 1.000 euro. Primăria Capitalei îi acordă voucherul de 3.000 euro, iar el trebuie să asigure aproximativ 3.000 euro. Împărțim efortul la jumătate”, se arată în comunicatul de presă citat.