Facebook anunță că va începe să eticheteze organizațiile media sau instituțiile de presă controlate de state și guverne. Potrivit comunicatului de presă transmis, compania a realizat o serie de criterii pentru a stabili proveniența conținutului editorial. Etichetele vor fi disponibile chiar la descrierea paginii de Facebook, iar în SUA vor fi implementate chiar de săptămâna viitoare.

„Vrem să ajutăm oamenii să înțeleagă mai bine cine se află în spatele știrilor pe care le văd pe Facebook. Cu câteva luni în urmă, am anunțat planul nostru de a eticheta mijloacele de informare în masă aflate sub controlul total sau parțial al guvernului lor, iar astăzi începem să aplicăm etichete acestor mijloace media controlate de stat. Credem că oamenii ar trebui să știe dacă știrile pe care le citesc provin dintr-o publicație care poate fi sub influența unui guvern”, spune Facebook.

Totodată, compania precizează că începând cu sfârșitul acestui an va implementa și un sistem de marcare al conținutului plătit de la respectivele pagini. Facebook susține că companiile media controlate de stat „optează rar” pentru reclame țintie către SUA, dar că din această vară astfel de conținuturi publicitare vor fi oprite pentru a nu interveni în alegerile din noiembrie.

 

„Am consultat peste 65 de experți din întreaga lume specializați în mass-media, guvernare, drepturile omului și dezvoltare. Aportul pe care l-am primit de la aceste organizații a fost crucial pentru a înțelege diferitele moduri  în care guvernele exercită controlul editorial asupra entităților media. Știm că guvernele continuă să utilizeze mecanisme de finanțare pentru a controla mass-media, dar asta nu e tot. Acesta este motivul pentru care definiția noastră de mass-media controlată de stat se extinde dincolo de evaluarea controlului financiar sau a dreptului de proprietate și include o evaluare a controlului editorial exercitat de un guvern”, mai transmite compania.

Factorii luați în considerare de Facebook sunt:

  • Misiunea organizației media și/sau imaginea generală la nivelul publicului despre modul în care organizația definește și își îndeplinește misiunea jurnalistică
  • Cine deține compania, informații despre proprietari, părți interesate, membri ai consiliului de administrație, candidați guvernamentali în funcții de conducere și dezvăluirea dreptului de proprietate directă sau indirectă de către entități sau persoane care dețin funcții alese
  • Orientări editoriale, cum ar fi transparența în jurul surselor prin care se obține conținutul, independența și diversitatea surselor
  • Informații despre conducerea redacției și a personalului
  • Surse de finanțare și venituri
  • Mecanisme de guvernare și responsabilitate, cum ar fi politicile proprii, procedura pentru reclamații, evaluările externe și comisiile de supraveghere

Facebook mai anunță că publicațiile care doresc să-și dovedească independența trebuie să poată demonstra cel puțin:

  • Statutul din țara gazdă, care protejează clar independența editorială a organizației
  • Stabilirea unor proceduri, procese și mecanisme de protecție în organizația media pentru a asigura independența editorială
  • O evaluare făcută de o organizație externă independentă, credibilă, care să constate că statutul enunțat a fost respectat și au fost urmate procedurile stabilite

Compania mai precizează că va lua în considerare mai mulți factori cu privire la țările din care instituția de presă provine, inclusiv nivelul privind libertatea presei și că va consulta cercetări open-source realizate de academicieni și experți din domeniu.

Dacă o organizație consideră că a primit o astfel de etichetă din greșeală aceasta poate depune o contestație, alături de documentație suplimentară care să demonstreze contrariul.

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday