Sancțiunile impuse Moscovei după declanșarea invaziei din Ucraina în februarie, inclusiv o interdicție de către SUA asupra importurilor de petrol, au determinat Rusia să se îndepărteze de Europa, unde țițeiul său este evitat, către clienții din India și China care primesc mărfuri la prețuri foarte reduse, conform comercianților și datelor din industrie.

Exporturile rusești au revenit în aprilie la nivelurile de dinaintea invaziei, potrivit datelor de la Agenția Internațională pentru Energie, iar prețurile petrolului s-au stabilizat în jurul valorii de 110 dolari după ce au atins maximul ultimilor 14 ani de peste 139 de dolari pe baril în martie.

Astfel, chiar dacă UE va fi de acord cu interzicerea petrolului în următoarea rundă de sancțiuni, analiștii sunt de părere că impactul ar putea fi temperat de cererea din Asia. “Dacă Occidentul nu pune presiune diplomatică asupra cumpărătorilor asiatici, vom continua să observăm extinderea decalajului din lanțurile de aprovizionare și creșterea prețului petrolului”, a spus Norbert Rücker de la banca elvețiană Julius Baer.

O combinație complexă de sancțiuni din SUA, UE și Marea Britanie a interzis navelor deținute de Moscova sau sub pavilion rusesc să facă escale în porturi, ceea ce înseamnă că o parte din comerțul intensificat cu Asia este facilitat prin transferul pe mare de tipul “de la navă la navă”, un proces costisitor în care riscul de scurgeri este mai mare.

Transferurile între nave, care reprezintă o mică parte din totalul comerțului maritim, s-au mutat de pe coasta daneză la Marea Mediterană pentru a evita sancțiunile. Astfel, fluxurile de petrol rusesc către Asia prin mare au crescut cu cel puțin 50% de la începutul anului, potrivit Petro-Logistics, la aproximativ 400 de mii de barili pe zi, adăugându-se celor 2,3 milioane care merg direct către continentul asiatic.

Pentru a compensa pierderea de petrol rusesc, rafinăriile europene au apelat la importurile de țiței din Africa de Vest, care au crescut cu 17% în aprilie, comparativ cu media 2018-2021. Datele Eikon dezvăluie, de asemenea, livrări de 660 de mii de barili pe zi, în mare parte din Nigeria, Angola și Camerun, care au sosit în nord-vestul Europei în mai. În condițiile în care cererea europeană este foarte mare, prețurile țițeiului din Nigeria ating niveluri record, potrivit comercianților.

Și aprovizionarea din Africa de Nord către Europa a crescut cu 30% din martie, potrivit Petro-Logistics. Datele Eikon arată că livrările dinspre portul egiptean Sidi Kerir, despre care analiștii spun că probabil conțin țiței saudit, aproape că se vor dubla în mai față de martie, la peste 400 de mii barili pe zi.

Analiza completă Reuters 

Sursă foto: Pokko3 / Dreamstime

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday