Financial Times a observat că numeroase state din lume au redus sau anulat facilitățile pentru achiziția de mașini electrice și hibride, iar o parte a lor impun taxe noi, confruntate fiind cu pierderi de venituri bugetare în primul rând din cauza reducerii consumului de benzină și motorină, produse puternic accizate. Noile taxe introduse variază de la impozite anuale, impozite de primă înmatriculare, până la taxe de utilizare a drumurilor, în funcție de kilometraj, și altele pentru punctele publice de încărcare.  

În SUA, cel puțin 38 de state au introdus acum impozite anuale pe vehiculele electrice și hibride, iar New Jersey a introdus, luna trecută, o taxă anuală de 250 de dolari, dar care trebuie plătită în avans pe patru ani. Tot luna trecută, Noua Zeelandă a introdus, pentru prima dată, taxe de utilizare a drumurilor pentru vehiculele electrificate, de până la 46 de dolari/1.000 km. Autoritățile din Israel au propus o taxă similară, care ar urma să intre în vigoare din 2026, pentru a combate congestionarea traficului și deficitul bugetar, care a crescut vertiginos din cauza războiului cu Hamas.

Dar cele mai mari pierderi bugetare le înregistrează guvernele europene, unde popularitatea vehiculelor electrice este tot mai mare, iar accizele pe carburanți reprezentau venituri importante pentru state. Șase miliarde din cele zece miliarde, taxe pierdute la nivel global, sunt în țările UE, iar Germania a anunțat, destul de abrupt, la finalul anului trecut, anularea subvenției pentru achiziționarea de mașini electrice. România, care avea una dintre cele mai mari subvenții din lume, de 11 mii de euro, a redus-o la doar cinci mii de euro.

Datele Agenției Internaționale pentru Energie (AIE) arată că trecerea la vehiculele electrice va continua să diminueze veniturile bugetare, până la o pierdere netă de 110 miliarde de dolari, la nivel global, în 2035. Această prognoză ia în calcul însă obiectivele declarate de guvernele lumii de trecere la mașini electrice, numai că reducerea subvențiilor și introducerea de taxe a frânat puternic cererea. Potrivit AIE, până în 2030, se estimează că vehiculele electrice vor produce o scădere a consumului mondial de petrol de 6 milioane de barili pe zi, ceea ce corespunde unei scăderi de -7%.

Sursă: Financial Times

Foto: Techa Tungateja | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday