Pe 28 august, șase bombardiere americane B-52 au survolat spațiul aliat, într-o acțiune care oficial a fost menită să arate solidaritatea celor 30 de state membre, în fața agresivității tot mai crescute a rușilor. Potrivit Forbes, a fost mai mult decât atât.

Așa cum Biziday a informat la vremea respectivă, două Suhoi Su-27 au hărțuit bombardierul strategic american ce a zburat deasupra Mării Negre, iar NATO a publicat o declarație de protest, întrucât acestea au virat la mai puțin de 30 de metri prin fața nasului avionului de bombardament.

Forbes observă faptul că, în timp ce avionul B-52 era hărțuit de interceptoarele rusești, alte două avioane de recunoaștere, tip RC-135V/W, erau în zonă și, cel mai probabil, documentau absolut tot ce se întâmpla în spațiul din jurul Peninsulei Crimeea. Cum cele două avioane de spionaj electronic aveau transponderele pornite, în mod cert și rușii au știut de prezența lor acolo, fiind vizibile și pe radarele civile, dar este posibil și chiar probabil, consideră Forbes, ca în zonă să se mai fi aflat și alte aeronave NATO cu transponderele oprite, sau mai puțin vizibile pe radare. 

Rușii au ales să intre în această capcană de informații, pentru că și pentru ei reprezintă o oportunitate rară executarea unui exercițiu de interceptare în apropiere de Crimeea.

Cu o săptămână înainte, cele șase bombardiere B-52 traversaseră din SUA spre Europa pe la Polul Nord, unde armata Rusiei tocmai făcuse un exercițiu de debarcare amfibiu, sub supravegherea discretă a unui submarin de atac din clasa Seawolf.

O săptămână mai târziu, americanii și aliații lor au făcut-o din nou. De data aceasta două bombardiere americane B-52 au zburat deasupra Ucrainei, însoțite de aviația de vânătoare ucrainiană, în timp ce al treilea a trecut din nou pe deasupra Mării Negre, pe deasupra apelor internaționale, dar la doar câțiva kilometri de bazele rusești din Crimeea. Potrivit Forbes, aviația rusă a ridicat de la sol opt avioane de vânătoare-bombardament (Su-27 și Su-30) iar un Tupolev -214 (pentru comunicații strategice, Rusia are cinci astfel de avioane) a decolat de la Moscova și a asistat în zonă aviația rusă, pe tot parcursul prezenței bombardierelor NATO în Marea Neagră.

SUA și Marea Britanie dețin împreună doar 20 de aeronave de recunoaștere RC-135V/W. Forbes consideră că dislocarea în zonă a două astfel de aparate pentru astfel de misiuni de documentare a amplasării armamentului rusesc din Crimeea denotă nu doar interesul NATO pentru acesta, dar și un terț beneficiar al acestor informații – Ucraina.

Analiza completă pe Forbes.