De mai bine de o lună, de când și-au reluat activitatea, toate companiile aeriene, aeroporturile și constructorii de aeronave și-au intensificat campania de promovare a siguranței în timpul zborului, în condițiile riscului generat de pandemie, scrie Financial Times.

Dr. David Powell, consultant medical al Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA) spune că: „Pe baza tuturor datelor pe care le cunoaștem în prezent, observăm că avionul este cel mai sigur, în comparație cu celelalte locuri publice (autobuzul, trenul, restaurantul, locul de muncă)”. Frica este însă generată de faptul că avionul aduce împreună, unul lângă altul, oameni din locuri diferite, într-un spațiu închis, factori care avantajează răspândirea coronavirusului.

Potrivit unui sondaj IATA, realizat pe un eșantion de 4.700 de respondenți, 65% dintre aceștia recunosc că frica cea mai mare este să stea lângă un necunoscut care poate fi infectat, în timp ce 37% spun că îi neliniștește că vor fi nevoiți să respire aerul din avion.

Shaun Fitzgerald, profesor la Royal Academy of Engineering din cadrul Universității Cambridge, explică faptul că sistemele de filtrare a aerului din avion sunt mult mai avansate decât cele care se găsesc în majoritatea locurilor publice închise: “Așa-numitele filtre HEPA reduc semnificativ particulele de dimensiunile unui virus, potrivit unor studii deja existente. În plus, rata de înlocuire a volumului aerului din cabină este foarte rapidă – întregul volum de aer din cabină este reciclat complet în trei-patru minute. Spre comparație, într-un spațiu interior de la sol aerul este înlocuit în 20-30 de minute”, a mai spus Fitzgerald.

Un alt argument este că pasagerii petrec aproape tot timpul în același loc în avion, deci nu plimbă virusul de la un grup de oameni la altul. Ryanair a introdus deja regula acordării permisiei pentru a merge la toaletă, și ar putea renunța la serviciul de servire a gustărilor, în încercarea de a limita cât mai mult interacțiunile fizice.

Airbus și Boeing, cei mai mari constructori de aeronave, au sfătuit deja transportatorii să țină deschis sistemul de ventilație și în timpul îmbarcării și debarcării.

Pentru că un loc lăsat liber între pasageri le-ar afecta veniturile, și pentru că nicio autoritate aviatică nu le-a cerut să facă acest lucru, operatorii de zbor caută alte rezolvări, între care obligativitatea măștii de protecție, dezinfecții mai dese și mai eficiente sau materiale anti-microbiene pentru acoperirea suprafețele din avion. Mai există și opțiunea prezentării testului negativ pentru coronavirus, la îmbarcare.

Până în prezent, au fost puține dovezi că transmiterea coronavirusului în timpul zborului este accentuată. De exemplu, într-o cursă SUA-Taiwan din martie, la bordul căreia se aflau 340 de oameni, dintre care 12 au fost ulterior confirmați cu coronavirus, nu s-au generat cazuri suplimentare. Un alt sondaj IATA, realizat pe 18 operatori de zbor, a relevat doar patru cazuri de transmitere a virusului la bordul avionului, din ianuarie până în martie. În toate cazurile, transmiterea a fost de la pasager la personalul de zbor.

Analiza integrală Financial Times 

Foto: Suhyeon Choi/Unsplash

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday