Analiștii au observat că scăderea traficului de transport maritim în rândul navelor chineze a început de la sfârșitul lunii octombrie, în vreme ce China se pregătea să adopte o legislație care reglementează confidențialitatea datelor. De obicei, companiile de transport pot urmări navele din întreaga lume, deoarece sunt echipate cu un sistem de monitorizare și de identificare automată (AIS). În ultimele trei săptămâni, numărul navelor din China care trimit semnale a scăzut cu aproape 90%, potrivit datelor de la furnizorul global de date de transport maritim VesselsValue.

Sistemul AIS permite navelor să trimită informații precum poziția, viteza, cursul și numele navei către stațiile care se află de-a lungul coastelor, folosind unde radio de frecvență înaltă. Dacă o navă se află în raza de acțiune a acestor stații, informațiile pot fi preluate prin satelit, dar informațiile colectate din spațiu nu sunt la fel de bune ca cele care pot fi adunate la sol.

Ministerul Afacerilor Externe al Chinei a refuzat să comenteze sau să ofere informații despre acest subiect. Nici biroul de informații al Consiliului de Stat nu a răspuns unei solicitări din partea jurnaliștilor de a explica motivul pentru care furnizorii de transport maritim nu oferă acces la date.

Experții consultați de CNN consideră că situația poate fi explicată prin noua lege a Chinei privind protecția datelor cu caracter personal, care a intrat în vigoare la 1 noiembrie. Potrivit legii, companiile care prelucrează date trebuie să primească aprobarea de la guvernul chinez înainte ca informațiile personale ale oricărui angajat să părăsească teritoriul țării. Deși nu menționează nimic despre datele navelor comerciale, totuși, legea i-ar putea influența pe furnizorii de date chinezi să rețină informațiile ca măsură de precauție, potrivit reprezentanților AIS.

China continentală găzduiește șase dintre cele mai aglomerate zece porturi de containere din lume, iar odată cu apropierea Crăciunului, ar putea crea mai multe probleme pentru industria de transport maritim global, instabilă deja și mai fragilă ca oricând. Lanțurile de aprovizionare au fost supuse unor tensiuni imense în contextul pandemiei, iar porturile extrem de aglomerate se luptă să țină pasul cu cererea imensă de mărfuri.

Companiile de date de transport maritim se bazează pe datele AIS pentru a prezice mișcările navelor, pentru a urmări tendințele sezoniere și pentru a îmbunătăți eficiența porturilor, iar lipsa datelor chinezești ar putea avea un impact semnificativ asupra vizibilității lanțului de aprovizionare oceanic din toată China. Țara este unul dintre cei mai mari importatorii de cărbune și minereu de fier ai lumii, precum și un mare exportator de containere.

Reprezentanții Traficului Marin avertizează că impactul asupra lanțului de aprovizionare va fi puternic, iar lipsa datelor despre navele din China duce la pierderea de informații cruciale despre orele de andocare, descărcare și plecare ale navelor.

Dorința Chinei de a păstra controlul absolut asupra tuturor datelor și informațiilor din interiorul granițelor sale nu este surprinzătoare, deoarece președintele Xi Jinping continuă să reafirme dominația Partidului Comunist de guvernământ în fiecare aspect al economiei și al societății. În ultimele luni, țara a făcut presiuni pentru “autosuficiență economică”, deoarece se confruntă cu amenințări externe, cum ar fi sancțiunile SUA asupra tehnologiilor cheie.

Analiza integrală pe CNN

Foto:  Drewrawcliffe | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday