Negocierile dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană cu privire la un acord comercial post-Brexit se vor relua duminică, după un semi-eșec al discuțiilor de sâmbătă dintre Boris Johnson și Ursula von der Leyen.

Dacă cei doi lideri nu ajung la un acord firmele și consumatori de ambele părți vor avea de suferit. Deceniile de liberă circulație a mărfurilor, serviciilor, persoanelor și capitalurilor s-ar încheia brusc, iar companiile vor trebui să se adapteze altor realități – tarife vamale, cote de import și export, haos în aprovizionare și, nu în ultimul rând, pierderea dreptului pe care îl au băncile și companiile financiare britanice de a oferi servicii în întreaga Uniune Europeană

Impactul economic

Fără un acord comercial, economia Marii Britanii ar suferi un șoc pe termen scurt de aproximativ 1,5% din PIB, potrivit Bloomberg Economics. Consiliul fiscal britanic este chiar mai drastic și prognozează o scădere a PIB-ului cu 2%.

Taxe vamele

Accesul firmelor britanice la piața de 400 de milioane de consumatori a Uniunii va fi drastic limitat, ele fiind nevoite să revină la normele stabilite de Organizația Mondială a Comerțului în 1995. Importurile și exporturile către UE vor fi taxate, în medie cu 3%, cu taxe însă mult mai mari la autoturisme (10%), lactate (35%) sau alte produse.
Comercianții estimează o creștere a costurilor supermarcheturilor britanice de 3,1 miliarde de lire sterline pe an, impact care se va vedea în prețurile produselor din UK.

Impactul financiar

Băncile și firmele financiare își vor pierde dreptul de a oferi servicii în întreaga UE, indiferent dacă există sau nu un acord comercial, accesul lor la clienții din țările UE depinzând în totalitate de normele UE.

Birocrația vamală

Firmele care exportă în UE vor trebui să depună declarații vamale cu sau fără un acord comercial. Pentru a muta mărfurile de la Dover la Calais (cel mai aglomerat punct de trecere din Marea Britanie în UE) camioanele vor avea nevoie de documente de proveniență a mărfii, acceptate vameșii francezi. Birocrația vamală va produce grave discfuncții în aprovizionarea firmelor britanice, inclusiv a celor din industria auto și aerospațială, în timp ce produsele alimentare proaspete vor avea nevoie de termene mai lungi de perisabilitate.
Produsele de origine animală vor trece numai prin punctele speciale de control și vor fi supuse controlului veterinar. În același timp Marea Britanie a decis amânarea controlului complet asupra mărfurilor care sosesc din UE, până în iulie 2021.

Servicii

Acest sector face 80% din economia Marii Britanii și va fi puternic afectat de un Brexit fără acord. Consultanții britanici își pierd dreptul de a mai oferi servici în întreaga Europă, fiind nevoiți să-și înființeze birouri în țările UE unde vor să preseteze o activitate și să obțină aprobarea autorităților locale precum și o certificare a calificărilor lor profesionale.

Pașapoarte

Chiar și cu un acord comercial, vizitatorii britanici vor putea călători în UE doar dacă pașaportul le expiră peste mai mult de șase luni. Există perspectiva introducerii unei vize pentru britanicii care stau mai mult de 90 de zile în UE, precum și pentru europenii care stau mai mult de 90 de zile în UK. De asemenea permisele de conducere a autoturismelor nu mai sunt recunoscute și cei care vor să conducă o mașină în UK au nevoie de un permis internațional de conducere.

Imigrare

Marea Britanie intenționează să introducă așa-numitul sistem de imigrare bazat pe puncte, în care lucrătorii străini trebuie să dovedească că îndeplinesc anumite criterii, înainte de a li se permite să lucreze în Marea Britanie. Acestea includ condiția de a fi fluent în engleză, existența unei oferte de angajare, dar și un venit de peste 20.480 de lire sterline pe an.

Analiza integrală pe Bloomberg

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday