Experții în aviație, chestionați de cotidianul britanic The Guardian, arată că, deși încălzirea climatică a produs o creștere cu 55%, în ultimii 40 de ani, a numărului turbulențelor atmosferice care afectează transportul aerian, acestea încă reprezintă mai puțin de 10% din totalul incidentelor de zbor dintr-un an, la nivel mondial.

Definite ca mișcări bruște ale aerului traversat de o aeronavă, turbulențele se împart pe șase categorii de gravitate, care implică de la furtuni și până la turbulențele termice, care presupun mișcări ascendente ale aerului.

Cel mai des, turbulențele apar la traversarea unor lanțuri muntoase foarte înalte, așa cum ar fi Anzi, Himalaya sau Alpii europeni, deasupra oceanelor și în zonele ecuatoriale, dar “turbulențele pot apărea oriunde și în orice moment”, de exemplu din cauza unor incendii de vegetație. “Tehnologia radar pentru detectarea turbulențelor devine din ce în ce mai performantă, dar, cu toate instrumentele de bord pe care le are la dispoziție o aeronavă, nu putem prezice cu exactitate unde și când vor fi turbulențele”, arată  dr Guido Carim, profesor la Griffith University (Australia) și fost pilot.

Sunt rute aeriene pe care piloții știu că există riscuri mai mari de apariție a turbulențelor și, spre exemplu, purtarea centurii este obligatorie la traversarea Anzilor sud-americani. Golful Bengal din Oceanul Indian este foarte turbulent, în sezonul musonic, iar în Europa rutele peste Alpi sunt cele mai afectate, mai ales între Milano și Geneva sau Zurich (Elveția).

Umiditatea ridicată și temperaturile tind să facă turbulențele mai puternice, ceea ce înseamnă că, în lunile de vară, este mai probabilă apariția turbulențelor atmosferice la traversarea Atlanticului, spre exemplu. Totuși, în Pacificul de sud astfel de perturbări atmosferice sunt mult mai frecvente decât pe rutele dintre Europa și America de Nord.

Săptămâna trecută, două aeronave au întâmpinat turbulențe severe – o persoană a murit iar alte zeci au fost rănite într-un zbor ăntre Londra și Singapore, în apropierea Thailandei, iar, la cinci zile distanță, o aeronavă care venea din Qatar și se îndrepta spre Irlanda a fost lovită de turbulențe puternice deasupra Turciei, 12 persoane de la bord fiind rănite. Experții au arătat că cele două incidente, la mii de kilometri unul de celălalt nu au nicio legătură între ele.

Sursa: The Guardian

Foto: Mikael Damkier | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday