Administrația Biden a anunțat, zilele trecute, creșterea de patru ori a taxelor la importurile de mașini electrice din China, de la 25% la 100%, o decizie care ar putea închide piața auto americană pentru unul din cei mai mari producători globali. Numai că măsura ar putea avea și altă implicație – transformarea Uniunii Europene într-un “câmp de luptă” pentru constructorii de vehicule electrice, scrie CNN într-o analiză. 

În momentul de față, circa 1,1% din exporturile chineze de mașini electrice ajung în SUA, față de 36% în UE, care este cea mai mare piață de export pentru comercianții chinezi. Producătorii europeni se vor confrunta, cel mai probabil, cu o concurență mult mai intensă, iar Bruxelles-ul va fi forțat să ia măsuri pentru protejarea lor, a declarat Joseph Webster, specialist la grupul de cercetare Consiliul Atlantic: “Tarifele impuse de SUA, inclusiv pentru semiconductori și celulele de panouri fotovoltaice, ar putea direcționa o mare parte a comerțului către Europa. UE va trebui să acționeze rapid, fie pentru a-și institui propriile tarife, iar dacă nu, pentru a accepta un val de produse fabricate în China”. 

Uniunea Europeană are o investigație în curs legată de subvențiile acordate de guvernul chinez producătorilor locali. În cazul în care constantă că prețurile mașinilor sunt scăzute în mod artificial, atunci va anunța cu siguranță majorarea taxelor de import, arată analiștii. 

Agatha Kratz, director la think tank-ul Rhodium Group, consideră că UE și-ar putea tripla tarifele, până la 30%, dar că nu le va putea urca mai mult, “deoarece ele trebuie să fie proporționale cu concluziile anchetei. UE va trebui să folosească și alte instrumente pentru a încerca să stopeze afluxul de mașini din China”. Kratz consideră că taxele UE ar trebui să fie majorate până la 40%-50%, pentru ca piața europeană să nu mai fie atractivă pentru companiile chinezești. 

Reamintim, săptămâna aceasta, Stellantis a anunțat că va începe să vândă modelele electrice ale companiei chinezești Leapmotor în reprezentanțele sale europene, din septembrie, deschizând astfel o poartă importantă pentru aceasta din urmă. Compania europeană Stellantis deține 20% din cea chineză, iar ca parte a acorduui dintre cele două, mașinile Leapmotor vor ajunge să fie produse și în fabricile Stellantis din întreaga lume.

China este un partener comercial mai important pentru UE decât pentru SUA, situație care nu a împiedicat Bruxelles-ul să lanseze mai multe investigații privind practicile comerciale chineze, inclusiv în domeniul turbinelor eoliene și celulor pentru panourile fotovoltaice. SUA ar putea să preseze blocul comunitar și alți parteneri comerciali să-și slăbească dependența de comerțul cu China, așa cum au procedat în privința semiconductorilor.

Analiza integrală pe CNN

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday