Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), Poliția Română și Asociația Română a Băncilor (ARB) atrag atenția asupra creșterii numărului de tentativă de fraudă prin apeluri telefonice, potrivit unui comunicat de presă al Directoratului. Concret, în cadrul metodei cunoscute ca ”spoofed”, răufăcătorii își modifică numerele de telefon de pe care sună, pentru ca pe ecranul victimei să apară numărul băncii.

În cadrul conversației, infractorii se dau drept funcționari ai instituției financiare și transmit potențialelor victime că li s-a aprobat creditul solicitat. Ei mizează pe faptul că oamenii vor acționa rapid, din emoție, și că nu vor pune întrebări logice sau nu vor face verificări suplimentare. Mai departe, răufăcătorii spun că, cel mai probabil, este vorba de o fraudă și le cer oamenilor date personale, bancare și de autentificare, sub pretextul că au nevoie de acestea pentru a raporta presupusa fraudă și a recupera eventuali bani pierduți.

DNSC a emis o serie de recomandări pentru evitarea atacurilor de tip spoofed:

  • Verificați întotdeauna sursa/autenticitatea apelurilor telefonice primite printr-un canal de comunicare oficial alternativ, înainte de a oferi orice informații personale.
  • Refuzați apelurile care vi se par suspecte, chiar dacă pretind că provin de la bănci sau alte autorități și apar numere de telefon ale acestora, sau unele asemănătoare.
  • Nu furnizați date personale la telefon și nici date bancare! Băncile nu vor cere niciodată informații privind parole de acces la contul bancar și nici date de pe cardurile bancare. Nu răspundeți la astfel de solicitări și încheiați apelul imediat.
  • Nu discutați despre credite și bani la telefon. O bancă nu va apela niciodată telefonic utilizatorii pentru anula credite sau a le promite recuperarea unor sume de bani.
  • Raportați apelurile suspecte. Dacă primiți un apel care vi se pare dubios, informați imediat banca/instituția în numele căreia se pretinde că a fost efectuat apelul pentru a ajuta la identificarea rapidă a tentativelor de fraudă.
  • Notificați autoritățile dacă ați fost victima fraudelor. Dacă ați divulgat accidental date personale sau ale cardului, contactați imediat banca pentru a bloca accesul la conturi și raportați incidentul la Poliție și la Directoratul Național de Securitate Cibernetică.
  • Spuneți prietenilor și familiei despre atacurile care folosesc instrumente pentru a realiza apeluri spoofed. Astfel ajutați direct la conștientizarea noilor amenințări din mediul online și la reducerea numărului potențial de victime ale acestor atacuri. Contribuiți la răspândirea acestor avertizări prin detalii asupra discursului inedit și înșelător folosit de atacatori, pentru a reduce șansele ca astfel de tentative de fraudă să aibă succes.

Foto: Niall Wiggan | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday