CNN arată că subvențiile generoase oferite de guvernul chinez au stimulat atât de mult producția de vehicule electrice (EV) încât cele 200 de firme apărute în China sunt supuse unei concurențe mult prea mari pentru a putea supraviețui până la finalul deceniului. Deja ele se confruntă cu supraproducția, un “război al prețurilor” (ieftinirea rapidă a produselor), presiunile unei economii care încetinește și un entuziasm în scădere pentru mașinile electrice, la nivel global.

“Într-un cadru caracterizat de supraproducție și o permanentă presiune economică, până în 2030 ar mai putea rămâne doar cinci jucători importanți pe piața vehiculelor electrice din China”, a declarat Richard Yu, directorul unei divizii Huawei, care a încheiat parteneriate cu mai mulți producători de mașini electrice. De aceeași părere este și Mark Rainford, un observator al industriei auto din Shanghai, care a completat că industria chineză va deveni mai puternică, însă “nu toți cei implicați vor ajunge la linia de sosire”. 

Zeci de producători de EV au dispărut, deja, de pe piață în ultimul an, potrivit statisticilor Asociației Autoturismelor din China. Între acestea se numără mărci care deveniseră la un moment dat populare, ca Levdo, Aiways sau Byton.

“Războiul prețurilor” a fost început de Tesla în octombrie 2022, când a anunțat reduceri substanțiale pentru Model 3 și Model Y, iar trei luni mai târziu a ieftinit din nou mașinile. Treptat, industria a fost nevoită să taie prețurile în mai multe valuri, pe parcursul anului 2023, inclusiv pe segmentul autoturismelor cu motoare pe benzină. Compania americană a anunțat, chiar în această săptămână, noi ieftiniri pe piața chineză, pentru a-și impulsiona vânzările. Xpeng și Li Auto, mărcile chinezești cu cea mai rapidă creștere, i-au urmat imediat exemplul, iar Mark Rainford arată că “războiul va continua și în acest an, deși este greu de imaginat că prețurile pot scădea mult mai mult decât au făcut-o deja”.

Comisia chineză pentru Dezvoltare și Reformă estimează că, numai în acest an, vor fi lansate peste 110 modele de mașini electrice mici. Pentru anul în curs, BYD, Li Auto și Aito (de la Huawei) plănuiesc să-și crească livrările cu 2,3 milioane de vehicule, conform estimărilor comisiei, în condițiile în care se așteaptă ca cererea să crească cu doar 2,1 milioane de unități.

Luna trecută, Xiaomi, unul dintre cei mai mari producători de smartphone-uri, și-a lansat prima mașina electrică (sedanul SU7), care are un preț de pornire de 30 de mii de dolari și se poziționează ca un rival pentru Tesla și Porsche. În noiembrie 2023, și Huawei a lansat un sedan electric (Luxeed S7).

Asociația producătorilor de automobile din China a prognozat că vânzările totale de autoturisme din țară vor fi de aproximativ 26,8 milioane de vehicule în acest an, însă țintele combinate de vânzări ale marilor producători au atins până acum 30 de milioane de unități. Această ofertă excedentară sugerează că firmele chineze trebuie să accelereze exporturile, în condițiile în care ele sunt deja privite cu ostilitate pe piețele occidentale, unde subvențiile de stat sunt considerate concurență neloială

În 2024, cota de piață a automobilelor electrice ar putea ajunge până la 45% în China, susținută de concurența dintre producători, de scăderea prețurilor bateriilor și ale automobilelor și de sprijinul politic continuu, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie. 

Analiză integrală pe CNN

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday