Uniunea Europeană și Statele Unite vor investiga mai mulți producători din China, pentru a stabili dacă încalcă legislația concurenței loiale și afectează, astfel, companiile din țările lor. Săptămâna trecută, Janet Yellen, secretarul american al Trezoreriei, a călătorit în China, unde a avertizat că practicile de dumping, cu produse ieftine care inundă piețele occidentale, reprezintă o amenințare la adresa producătorilor și locurilor de muncă din SUA. Ea a transmis că Washingtonul va lua în calcul impunerea de tarife mai mari și corectarea unor lacune comerciale, dacă Beijingul va continua să acționeze în acest fel. 

Firmele chinezești folosesc mână de lucru mai ieftină și beneficiază de stimulente generoase de la stat, care fac ca produsele lor să fie mai ieftine decât cele ale producătorilor occidentali, explică DW. Pe lângă ajutoarele de la stat, grupurile chinezești se bucură de acces preferențial la materii prime esențiale, de o birocrație mai relaxată și de de transferuri de tehnologie forțate. Rolf Langhammer, fost vicepreședinte al Institutului Kiel pentru Economie Mondială, a declarat că “subvențiile chinezești sunt omniprezente. Acestea acoperă aproape toate industriile și sunt mai mari decât orice acordă SUA sau UE”.

Potrivit unui studiu al Institutului, subvențiile acordate de Beijing sunt, în medie, de trei-patru ori mai mari decât cele acordate în țările membre OCDE; acestea au fost estimate la 221 de miliarde de euro în 2019, sau 1,73% din PIB-ul din acel an al Chinei. De asemenea, raportul a dezvăluit cum ajutoarele pentru firmele de tehnologii “verzi” au crescut semnificativ în 2022. De exemplu BYD, cel mai mare producător chinez de vehicule electrice, a primit 2,1 miliarde de euro în 2022, de aproape zece ori mai mult decât cu doar un an în urmă. Mingyang, producător de turbine eoliene, a primit 52 de milioane în 2022, față de 20 de milioane în 2021. 

Brad W. Setser, membru senior al Council of Foreign Relations, a remarcat că anchetele anunțate de UE și SUA vin într-un moment în care cererea de vehicule electrice pe piețele lor a încetinit: “Se pare că Beijingul va fi un exportator mai mare de vehicule electrice, în viitor”, a declarat el. Anul trecut, China a vândut o sută de mii de mașini electrice și hybrid plug-in, cele mai multe în Europa. Volumul vânzărilor, de la an la an, a crescut cu 70%, potrivit statisticilor citate de DW. 

Ursula von der Leyen, președintele Comisie Europene, a anunțat o investigație asupra producătorilor chinezi de vehicule electrice încă din octombrie anul trecut. În prezent, UE percepe un tarif de 10% pentru mașinile construite în China, dar, potrivit unor informații prezentate de presa internațională, ar putea impune un tarif retroactiv de 25%, din iulie. Analiștii din sectorul auto spun că o astfel de măsură ar face ca SUV-urile și sedanurile chinezești să fie mai scumpe decât modelele similare oferite de constructorii europeni.  SUA, pe de altă parte, percep deja un tarif de 27% pentru electricele de proveniență chineză, și se pregătesc, de asemenea, să-l majoreze, pentru a sprijini marii constructori americani. 

În pofida anchetelor și avertismentelor din partea țărilor occidentale, entitățile chineze au promis că vor crește producția. CATL, cel mai mare producător mondial de baterii, a transmis că va continua să aplice strategia de creștere a producției, iar BYD și-a informat investitorii că vizează o creștere cu 20% a vânzărilor, în acest an.  

Rolf Langhammer nu a exclus că consumatorii finali beneficiază de pe urma subvențiilor acordate de Beijing, întrucât au acces la mașini mai ieftine, ba chiar și producătorii europeni pot cumpăra piese chinezești mai ieftine. Unele mărci vestice, precum Volkswagen și Tesla, beneficiază, la rândul lor, de subvenții pe piața chineză. 

Sectorul european al energiei verzi a fost deja puternic afectat de importurile de panouri fotovoltaice chinezești, așa cum a avertizat o alianță a producătorilor europeni. Deși țările Uniunii au instalat, anul trecut, o capacitate-record de producție de energie solară, majoritatea panourilor au provenit din China, potrivit datelor Agenției Internaționale pentru Energie. Brad Setser a comentat că “există, cu siguranță, un caz în care China face dumping pe piața mondială cu panouri solare în exces. Fabricile ei produc de două-trei ori mai mult panouri decât folosește lumea în prezent, ceea ce duce la prețuri de vânzare foarte joase”.

Analiza integrală pe DW

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday