Potrivit Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC), care analizează date privind siguranța aviației comerciale, în Rusia au fost raportate anul trecut 81 de incidente legate de siguranța zborurilor comerciale, comparativ cu 37 în 2022. Însă numărul real ar putea fi semnificativ mai mare, a avertizat Jan-Arwed Richter, fondatorul și directorul JACDEC: “Aceste numere reflectă doar cazurile care au devenit publice. Există și incidente neraportate“.

De asemenea, numărul de aeronave care efectuează zilnic zboruri interne în perioada de vârf de vară a scăzut cu aproximativ o zecime față de 2022, potrivit Cirium, care analizează date de zbor. În plus, pe lângă presiunile financiare, sancțiunile înseamnă că transportatorii ruși nu mai au voie să opereze în UE, limitând călătoria avioanelor Rusiei prin spațiul aerian european, iar unele zboruri au devenit mult mai lungi.

Rusia se confruntă cu sancțiunile economice ale Occidentului de când a invadat Ucraina, în februarie 2022. Sancțiunile împiedică companiile aeriene ale țării să-și procure avioane sau piesele necesare pentru întreținerea aeronavelor. Expertul în aviație Andrei Menshenin a declarat pentru The Telegraph că sancțiunile afectează “aproape toate tipurile de aeronave folosite în aviația comercială rusă“.

În lipsa pieselor, Rusia a fost nevoită să apeleze la tot felul de improvizații pentru a-și menține flota de avioane în funcțiune. Țara a primit în 2022 piese fabricate în SUA, în valoare  peste 14 milioane de dolari, prin intermediul pieței negre. Pe lângă contrabandă, Rusia a creat o “flotă Frankenstein”, prin refolosirea pieselor de schimb provenite de la aeronave avariate. Dar astfel de metode sunt riscante, au explicat experții.

În august, două avioane Boeing 777 , operate de compania aeriană rusă Red Wings, nu au putut decola din Turcia din cauza unor probleme tehnice, iar sute de turiști ruși au rămas blocați timp de cel puţin două zile. În luna următoare, un avion de pasageri Ural Airlines Airbus A320 a trebuit să aterizeze de urgență pe un câmp din Siberia, după ce sistemele hidraulice s-au defectat. La șase luni de la incident, aeronava se află încă acolo, deoarece compania nu a reușit să o ridice de la sol.

În decembrie, un Boeing 737 al S7 Airlines a fost nevoit să aterizeze de urgență în Siberia, după ce motorul a luat foc. În aceeași zi, un avion Airbus operat de Rossiya Airlines a aterizat forțat în Mineralnîe Vodî, după ce a început să piardă altitudine. Tot la sfârșitul anului, un Boeing 777 al companiei de stat Aeroflot s-a confruntat cu mai multe defecțiuni, iar cabina s-a umplut de fum.

Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA) a emis un avertisment dur cu privire la siguranța avioanelor rusești. “EASA este serios îngrijorată de situația siguranței aviației în Rusia, cum ar fi modul în care sunt întreținute aeronavele sau cum sunt instruiți piloții și restul personalului. Există rapoarte conform cărora practicile substandard sunt încălcate în Rusia, cum ar fi utilizarea de piese de proveniență dubioasă“, a declarat un reprezentant al agenției.

Surse alternative: The Telegraph, Business Insider

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday