Un raport întocmit de experți din cadrul puternicului ONG T&E (Transport and Environment) și citat de The Guardian arată astfel că SUV-urile au devenit din ce în ce mai căutate, dar sunt și din ce în ce mai mari, fapt ce cauzează o serie de probleme. Concret, experții au constat că lățimea medie a unei mașini noi produse în UE și în Marea Britanie a depășit 180 cm în prima jumătate a anului 2023, după o creștere medie cu 0,5 cm în fiecare an, începând din 2001.

Raportul mai arată că mașinile mai mari au mai multe șanse să producă accidente mortale, deoarece sunt mai grele și au părțile frontale mai înalte, iar dimensiunile lor implică o greutate mai mare, ceea ce duce și la o poluare mai ridicată.

Datele poliției belgiene arată că, între 2017 și 2021, garda la sol a mașinilor implicate în accidente a crescut cu 10 cm, fapt care mărește riscul de deces cu 30% atunci când o mașină lovește un pieton sau un biciclist. 

Dincolo de aspectele legate de siguranță, creșterea dimensiunii mașinilor cauzează probleme și șoferilor acestora – jumătate dintre mașini au devenit prea largi pentru a încăpea în parcările standard din orașe, iar, în ritmul actual, ele vor depăși lățimile specifice autobuzelor sau camioanelor.

De asemenea, raportul a constatat că SUV-urile, care au aproximativ doi metri lățime, lasă foarte puțin spațiu pentru ca pasagerii să intre și să coboare în parcare, spațiul standard fiind de 2,4 metri.

Conform The Guardian, la mijlocul anilor 1990, UE a interzis vehiculele cu o lățime mai mare de 2,55 metri pentru a opri tendința industriei de a face camioane și autobuze tot mai mari. Însă legislația nu a creat limite separate pentru autoturisme, iar acum acestea au început să depășească praguri cheie pentru care drumurile și orașele nu au fost proiectate.

Probleme se înregistrează chiar și în capitalele europene unde s-a încercat promovarea mersului cu bicicleta sau pe jos, în locul mașinii. În majoritatea orașelor jumătate din trotuare sunt rezervate parcării mașinilor, unele dintre ele ilegal. În Paris, administrația locală plănuiește să stabilească taxe de parcare mai mari pentru mașinile mai grele, urmând ca o inițiativă similară să fie discutată și la Lyon.

Franța este unul dintre statele care a luptat constant cu tendința de a accepta mașini mai grele. Din 2008, statul francez a oferit un bonus financiar persoanelor care cumpără o mașină “mai curată” și o penalizare celor care cumpără una mai poluantă. În 2022, guvernul a extins sistemul pentru a aplica sancțiuni legate și de greutatea unei mașini.

Raport integral pe The Guardian

Sursa foto: Markz | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday