Reuters a realizat o analiză în cadrul căreia arată că transportorii și producătorii chinezi se confruntă cu presiuni din ce în ce mai mari, pe măsură ce tensiunile și instabilitatea din Marea Roșie cresc. Persoane din domeniu au declarat pentru Reuters că costurile de transport pentru un container din Asia în Europa au ajuns și la șapte mii de dolari, de la trei sute în decembrie.

Întreaga situație vine în contextul în care producătorii chinezi se confruntau deja cu o serie de probleme legate de profitul obținut din cauza încercărilor țărilor occidentale de a începe să reducă dependența de China, pe fondul tensiunilor geopolitice. De asemenea, statul încearcă să ia măsuri pentru a rezolva problemele generate de criza imobiliară, cererea slabă a consumatorilor interni și populația în scădere. 

Criza din Marea Roșie, scrie Reuters, a scos la iveală vulnerabilitățile economiei chineze, dependentă de exporturi. În acest context, unele firme încep să se bazeze mai mult pe fabricile din Turcia și Vietnam. Premierul Li Qiang a subliniat într-un discurs ținut la Forumul Economic Mondial de la Davos necesitatea păstrării lanțurilor mondiale de aprovizionare.

În contextul geopolitic tot mai tensionat, China se teme ca nu cumva companiile să prefere să renunțe de tot la fabricile de pe teritoriul său și să se mute în state mai apropiate de locurile pentru care produc bunuri. O opțiune în acest sens ar fi India, care este, în termeni de livrare, cu o săptămână mai aproape de Europa. O altă problemă cu care producătorii chinezi se confruntă este aceea a banilor. Aceștia se tem că nu vor avea suficienți bani pentru a-și plăti salariații, mai ales în contextul în care plățile la expediere întârzie.

Unele firme chineze au ajuns să le solicite importatorilor să suporte o parte a costurilor de transport, în contextul în care timpul de livrare a crescut și cu câteva săptămâni. Provocările generate de situația tensionată din Marea Roșie sunt acum agravate și de venirea Anului Nou Lunar, în februarie. Sărbătoare este importantă pentru chinezi, iar în timpul acesteia aproape toate fabricile din țară sunt închise. În mod obișnuit, perioada anterioară sărbătorii este folosită pentru livrări suplimentare care să acopere perioada de vacanță. Acum însă astfel de operațiuni sunt blocate de criza din transportul maritim, dar și de refuzul europenilor de a primi marfa suplimentară.

Deși lipsurile și întârzierile din lanțurile globale de aprovizionare au început deja să fie observate, vârful crizei va fi atins abia în aprilie sau mai, estimează Reuters. Redirecționarea navelor de la Marea Roșie – cea mai scurtă rută din Asia către Europa, prin Canalul Suez, către Capul Bunei Speranțe, poate adăuga două săptămâni la programul de expediere, reducând capacitatea globală a containerelor și scindând lanțurile de aprovizionare.

Analiză integrală Reuters

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday