Aeronava X-59 a fost prezentată în cadrul unei ceremonii comune cu filiala Skunk Works a Lockheed Martin, iar, potrivit NASA, aceasta poate atinge o viteză de 1,4 ori mai mare decât cea a sunetului, adică 1.488 km/h. Avionul experimental, cu o lungime de 30,4 metri (cu zece metri mai scurt decât un Boeing 737) și o lățime de 9 metri, are un bot subțire și conic, care reprezintă aproape o treime din lungimea totală a aeronavei – o caracteristică concepută pentru a evita formarea undei rezultate ca urmare a spargerii barierei sonice, care creează așa-numitul “boom sonic” similar cu o explozie.
Drum roll please…
Meet the X-59! 🤩
Almost 100 feet long and built for quiet supersonic speed, the X-59 will transform supersonic flight and pave the way for a return to commercial supersonic flight over land. ✈️ More: https://t.co/6v1WGQfud2 pic.twitter.com/GXHVx7s4M1
— NASA Aeronautics (@NASAaero) January 12, 2024
Cabina de pilotaj a fost poziționată la jumătatea lungimii avionului, iar geamurile orientate spre față (întâlnite de obicei la alte aeronave din această clasă) au fost eliminate. Administratorul adjunct al NASA, Pam Melroy, a explicat configurația avionului precizând că “am luat această decizie pentru a-l face mai silențios, dar este, de fapt, un pas important înainte în ceea ce privește avansarea tehnologiei aviatice. Având în vedere provocarea uriașă a vizibilității limitate în cabina de pilotaj, echipa a dezvoltat sistemul de vizibilitate externă, care este mai exact un grup de camere de înaltă rezoluție care alimentează un monitor cu o rezoluție și mai înaltă (4k)”.
Aeronava are, de asemenea, motorul montat deasupra și o parte inferioară netedă pentru a preveni formarea undelor de șoc în spatele aeronavei. X-59 urmează să efectueze primul zbor în cursul acestui an și apoi primul zbor supersonic “silențios”, a precizat NASA. Agenția a adăugat că, odată ce zborurile de testare vor fi finalizate, aeronava va survola deasupra mai multor orașe americane pentru a colecta părerea cetățenilor cu privire la sunetul generat.
În ultimii 50 de ani, călătoriile comerciale supersonice au fost interzice în SUA din cauza preocupărilor publicului cu privire la “boom-urile sonice” care pot fi auzite de la kilometri distanță. Aeronavele militare nu au voie să spargă bariera sunetului la o altitudine mai mică de 10 mii de metri, dacă nu este vorba de o situație reală de urgență, iar nu de un exercițiu.
Sursa: The Guardian
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.