Lucrările de renovare ale stadionului Santiago Bernabéu al echipei Real Madrid, care au început acum aproximativ patru ani, vor fi finalizate la începutul acestui an, urmând ca stadionul să fie dotat cu noi funcții, precum un acoperiș retractabil, capabil să se închidă în 15 minute pentru concerte, și un sistem complex de îngrijire și udare a gazonului.


Costurile proiectului se ridică la 1,2 miliarde de euro. Acesta include, de asemenea, restaurante, o pasarelă cu vedere spre Madrid și un muzeu. Datorită acestor atracții, numărul de vizitatori anuali ar putea crește cu 500 de mii, la două milioane, estimează specialiștii contactați de Financial Times.

Proprietarii cluburilor sportive se află acum într-o competiție, care pune la grea încercare finanțele unor cluburi care, de obicei, trebuie să își acopere singure costurile uriașe ale construcțiilor. Real Madrid nu este singurul club de fotbal care ar putea beneficia de renovări ale stadioanelor. Având în vedere că majoritatea contractelor de televiziune sunt negociate la nivel de ligă și noile reglementări care stabilesc o legătură între cheltuieli și venituri, cluburile de top din fotbalul european strâng sume uriașe, cu scopul de a crea un fond mai diversificat de fluxuri de numerar. 

Mai multe cluburi europene de top se află într-un anumit stadiu de modernizare sau de înlocuire a stadioanelor lor, în încercarea de a ține pasul cu această tendință mondială. Inter Milano, Barcelona, AC Milan și Roma finalizează proiecte pentru noi facilități, în timp ce PSG, Chelsea și Manchester United se gândesc dacă să își modernizeze sau să își înlocuiască stadioanele mult prea mici sau mult prea vechi. Manchester City plănuiește să adauge aproximativ 7.000 de locuri la stadionul Etihad, dar construiește în paralel și un hotel, un muzeu și un nou spațiu de evenimente cu 23.500 de locuri – arena Co-op Live (foto) – în campusul său din estul orașului Manchester.

O mare parte din inspirația pentru tendința europeană actuală de investiții în stadioanele de fotbal a venit din SUA, unde stadioanele sportive fac adesea parte dintr-un complex de divertisment mult mai mare, conceput pentru a genera profit nu doar în zilele meciurilor. Proprietarii americani au cheltuit miliarde de dolari pe noi facilități pentru echipele lor de baseball, baschet și NFL, deși modelul din SUA este diferit, deoarece francizele se pot muta mai ușor dintr-un oraș în altul. Orașele și statele americane pot concura pentru a atrage echipele de fotbal, oferindu-se să finanțeze costurile noilor stadioane.

În prezent, standardul în materie de terenuri de fotbal europene este stadionul Tottenham Hotspur din nordul Londrei, finalizat în 2019, și care a generat costuri de un miliard de lire sterline. Acest stadion găzduiește cel mai lung bar din Europa și o microberărie, iar dacă înainte un fan obișnuit cheltuia mai puțin de două lire în interiorul stadionului, acum costurile au crescut la aproximativ 16 lire, datorită atracțiilor, explică analiștii. De asemenea, stadionul a găzduit anul trecut cinci concerte Beyonce. Capacitatea stadionului a crescut, în urma lucrărilor de renovare, de la 36.000 de locuri la 62.000 de locuri. Anul acesta, Tottenham va adăuga și o pistă de karting electric marca Formula 1, pentru a atrage și mai mulți vizitatori. 

Sursa: Financial Times

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday