În ultimii ani, Pfizer s-a bucurat de o mare admirație la nivel mondial, pentru că a reușit să livreze într-un timp record vaccinuri împotriva Covid-19, iar apoi un medicament pentru tratarea infecțiilor grave. În acest context, veniturile sale au urcat cu peste o sută de miliarde de dolari. Dar săptămâna aceasta, valoarea acțiunilor a scăzut la cel mai mic nivel din ultimii zece ani, iar evaluarea de 140 de miliarde de dolari s-a spulberat, arată The Wall Street Journal într-o analiză. Declinul anual al acțiunilor este de 50% în acest moment. 

În aceste condiții, compania a anunțat concedieri și oprește anumite programe de cercetare. Cel puțin 2.000 din totalul de 83 de mii de angajați și-au pierdut slujbele recent, iar concedierile ar putea continua. Aceste măsuri pot avea impact asupra abilității companiei de a inova și de a contribui la progresele medicale. Programele de dezvoltare a unui vaccin anti-Covid de generație următoare sau a unuia împotriva bacteriei C. difficile, printre altele, au fost abandonate. 

Pierderile înregistrate de producătorul de medicamente sunt o combinație de pași greșiți și o interpretare eronată a comportamentului publicului american, scrie WSJ. În 2021, serul său a avut vânzări de 36 de miliarde de dolari, iar în 2022, împreună cu medicamentul anti-Covid Paxlovid, de peste o sută de miliarde. Astfel, și evaluarea la bursă a crescut vertiginos, iar viitorul arăta, pe hârtie, foarte bine.

Compania le-a spus investitorilor că se așteaptă ca tendința de vaccinare împotriva Covid-19 să o urmeze pe cea a vaccinării antigripale, și că va exista o cerere anuală și o sursă previzibilă de venituri. Cu toate acestea, după depășirea valurilor pandemiei, vânzările au scăzut mai repede decât se aștepta compania, dar nu și decât o făceau analiștii de pe Wall Street, iar celelalte produse nu au avut mare căutare. 

Mulți dintre cei vaccinați au considerat că nu mai au nevoie de doze regulate de rapel, alții pur și simplu n-au vrut să se vaccineze, iar subiectul imunizării s-a transformat într-o problemă politică. În SUA, potrivit datelor CDC, doar 17% dintre cei cu vârste de peste 18 ani și-au făcut recent o doză de rapel, iar utilizarea Paxlovid a scăzut atât de mult, încât guvernul a returnat milioane de pastile către producător.

Succesul din perioada pandemiei a ascuns, cumva, o situație pe care compania știa că trebuie să o recunoască: în cazul unor medicamente cu vânzări bune, perioada de protecție asigurată prin brevete se apropie de final, iar pe piață ar putea intra medicamente/tratamente asemănătoare mult mai ieftine.

Pfizer trebuia să găsească noi produse care să compenseze scăderea de venituri, deoarece celelalte divizii ale sale aduceau venituri sigure, dar care nu creșteau. Popularitatea vaccinului anti-Covid și a lui Paxlovid au dat un răgaz ca producătorul să dezvolte aceste noi medicamente și să le pună pe piață. Totuși, scăderea cererii pentru produsele-fanion a fost sancționată de investitori în octombrie, în aceeași perioadă când compania și-a revizuit în scădere previziunile de vânzări. Acțiunile au scăzut și după ce Pfizer a anunțat rezultate slabe ale unui studiu pentru o pastilă experimentală de slăbit.

Pfizer a insistat că poate găsi surse noi de venit, de exemplu prin achiziția grupului de biotehnologie Seagen, care a costat 43 de miliarde de dolari. Directorii au spus că tranzacția adaugă noi medicamente în portofoliu, inclusiv împotriva cancerului, dar și tehnologii cu potențial mare de vânzări. 

“Totuși, pe baza cunoștințelor noastre, ne așteptăm ca investitorii să ezite să pășească din nou în povestea Pfizer, până în momentul în care vor obține mai multă claritate”, au scris analiștii JPMorgan.

Analiza integrală pe The Wall Street Journal

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday