Europenii preferă din ce în ce mai mult să călătorească cu trenurile de mare viteză, arată o analiză CNN, ca alternativă mai comodă și mai puțin poluantă la zborurile pe distanțe scurte și la autostrăzile aglomerate. Cererea este însă mult mai mare decât oferta, trenurile sunt pline, iar prețurile sunt încă foarte mari. Sunt necesare mai multe rute noi și mai multe trenuri pe rutele deja existente între marile orașe, dar extinderea rețelelor feroviare este în prezent încetinită de problemele politice și de investițiile insuficiente. Spre deosebire de companiile aeriene, care pot adăuga noi rute în câteva luni, construcția de căi ferate de mare viteză necesită zeci de ani și cheltuieli de miliarde de dolari, în special atunci când acestea traversează frontierele. 

CNN ia ca exemplu tunelul de sub Canalul Mânecii, legătura feroviară submarină dintre Marea Britanie și Franța, care aparține Eurostar, serviciul de trenuri de mare viteză ce leagă Londra, Paris, Bruxelles și Amsterdam. Deși Eurostar concurează de facto cu companiile aeriene pe rutele dintre marile orașe vestice, în prezent nu-și poate extinde oferta din cauza problemelor de capacitate a stațiilor din Londra, Paris și Amsterdam – și a unei lipse cronice de personal pentru controlul de frontieră în Marea Britanie. 

După aproape 30 de ani de monopol, Eurostar se confruntă brusc cu concurența, care vrea să introducă mai multe trenuri și tarife mai mici pe aceste rute. Astfel, o nouă companie, Heuro, a prezentat în noiembrie un plan de a introduce o ofertă cu trenuri de mare viteză din Londra către Belgia și Olanda, dar abia din 2028, când ar urma să aibă până la 15 curse pe zi spre Londra și 16 spre Paris. Compania olandeză nu a dezvăluit încă prețurile biletelor, însă intenționează să le vândă la costuri mai mici decât Eurostar.

Virgin Trains, deținut de Richard Branson, precum și startup-ul spaniol Evolyn, au anunțat și ele că intenționează să concureze cu Eurostar pe ruta Paris-Londra, din 2026. Cu toate acestea, experții din industria feroviară au exprimat îndoieli serioase cu privire la aceste posibilități, având în vedere că un singur tip de tren, e320, construit de Siemens pentru Eurostar, este autorizat în prezent să funcționeze prin tunelul de sub Canalul Mânecii. Având în vedere că fabrica Alstom din La Rochelle s-a angajat să construiască 100 de trenuri TGV-M pentru compania franceză SNCF în următorii 10 ani, șansele ca Evolyn să obțină noi trenuri proiectate, construite și autorizate în mai puțin de doi ani par a fi foarte mici.

Pentru ruta spre Londra, toți cei trei concurenți ai Eurostar se confruntă cu aceleași obstacole, mai scrie CNN în analiza sa. Aceștia vor trebui să achiziționeze trenuri de mare viteză compatibile cu reglementările stricte privind incendiile care au loc în tunelul de sub Canalul Mânecii, precum și cu sistemele de siguranță și de alimentare cu energie electrică din aproximativ cinci țări. O persoană familiarizată cu situația a declarat pentru CNN că fabricarea și punerea în folosință a trenurilor Siemens durează ani de zile, iar o comandă plasată acum ar putea fi finalizată undeva la sfârșitul deceniului.

O alternativă ar putea fi constructorul de trenuri spaniol Talgo, care se află acum în faza de testare a noului său tren de mare viteză numit Avril, pe rute din Spania și Franța, urmând să îl introducă pe rutele internaționale care leagă Madrid și Barcelona de orașele franceze. Talgo ar putea fi în măsură să livreze trenuri de mare viteză adecvate mai devreme decât Alstom, deși va trebui să reproiecteze modelul Avril pentru a respecta normele tunelului de sub Canalul Mânecii.

Până la finalul deceniului, Europa își propune să-și dubleze capacitatea trenurilor de mare viteză. Deschiderea căilor ferate existente către noi operatori va contribui la acest lucru, precum și la atragerea unui număr mai mare de pasageri, la costuri mai mici și la mai multe posibilități de călătorie, însă provocările implicate nu trebuie subestimate, mai arată CNN.

Analiză integrală la CNN

Sursa foto: Olrat | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday