Raportul a fost întocmit de mai mulți experți de la fundații de caritate care militează pentru reducerea emisiilor generate de mașini, dar și de la instituții care studiază subiectul. Aceștia au explicat, analizând diverse date, că, în cazul în care SUV-urile nu ar fi început să fie din ce în ce mai mult cumpărate, cantitatea de emisii cu efect de seră generate de motoarele autovehiculelor obișnuite ar fi fost cu până la 30% mai mică.

În perioada analizată în cadrul raportului însă, SUV-urile au început să fie din ce în ce mai căutate, generând creșterea mărimii medii a unei mașini. Un raport al Global Fuel Economy Initiative (GFEI) a arătat că SUV-urile reprezintă acum majoritatea pieței de mașini noi (51%), iar greutatea medie LDV a atins un maxim istoric de peste 1,5 tone.

The Guardian subliniază că, în ciuda amprentei pe care acest tip de mașină o are asupra mediului, companiile se concentrează pe producția și vânzarea sa, întrucât oferă cel mai mare profit. SUV-urile sunt vândute la prețuri premium, însă proporțional costurile de producție sunt reduse.

Autorii raportului au cerut autorităților să ia măsuri pentru a inversa această tendință, explicând că o creștere a mărimii mașinilor este periculoasă atât pentru mediu cât și pentru siguranța rutieră. Atrag atenția, în acest context, că va fi imposibil ca obiectivul de a dubla eficiența consumului de combustibil până în 2030 să fie atins.

Reducerea emisiilor auto, explică The Guardian, a fost determinată de adoptarea vehiculelor electrice, care au atins 15% din cota de piață în 2022. Ca urmare a acestui fapt, pe piețele unde s-a înregistrat o creștere importantă în domeniu, precum China și Europa, au fost observate cele mai mari îmbunătățiri anuale ale eficienței energetice, de aproape 6%. Spre comparație, America de Nord, care are o absorbție mai mică pe piață a vehiculelor electrice, a înregistrat o rată anuală de îmbunătățire de doar 1,6%.

Reducerea mărimii și greutății autovehiculelor este însă importantă și pentru autoturismele electrice, explică Dan Sperling, directorul fondator al Institutului de Studii privind Transportul de la Universitatea din California. Mașinile cu un consum mai mic vor reduce nevoia de minerale necesare construirii bateriilor, dar și problemele legate de încărcare, făcând această piață mai accesibilă.

Autorii raportului cer și investiții în surse regenerabile în locul subvențiilor pentru combustibilii fosili. De asemenea, solicită reglementări privind implementarea minimă de încărcare a vehiculelor electrice și instrumente financiare concepute pentru a facilita accesul la vehicule electrice.

Raport integral la The Guardian

Sursa foto: Phanuwatn | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday