O analiză Reuters arată că selecția făcută de AI prin acces la datele informatizate ale spitalelor costă mai puțin, durează mai puțin, iar rata de eroare este semnificativ mai mică. Interviuri cu zeci de directori de companii farmaceutice și experți în sănătate publică arată că tehnologia joacă un rol considerabil, în creștere, în studiile de testare a medicamentelor pe oameni.

Aceste studii clinice reprezintă partea cea mai costisitoare și care necesită cel mai mult timp pentru dezvoltarea unui medicament, deoarece eșantonarea subiecților pe categorii de vârstă, sex, rasă, sau expunere la afecțiuni, durează în medie 18 luni, iar întregul proces de testare, de după descoperirea unui medicament și până la punerea lui pe piață, poate costa peste un miliard de dolari.

Companii precum Amgen, Bayer sau Novartis antrenează AI pentru a procesa miliarde de fișe de sănătate ale pacienților din spitalele și clinicile din întreaga lume publică, precum și prescripții de medicamente sau cereri de asigurare medicală pentru a găsi voluntari pentru studii. În unele cazuri, timpul mediu pentru parcurgerea acestor procese se reduce la jumătate.

De exemplu, înainte de apariția AI, producătorii de medicamente iroseau luni întregi trimițând sondaje medicilor din toată lumea, pentru a întreba dacă au pacienți cu caracteristici clinice și demografice relevante pentru a participa la un studiu. Relațiile existente cu unitățile sau cu medicii influențau adesea decizia privind alegerea locului de desfășurare a studiilor.

Deloitte estimează că, în prezent, aproximativ 80% din studii nu își ating obiectivele de recrutare, deoarece clinicile și spitalele supraestimează numărul de pacienți disponibili pentru a primi finanțarea pentru realizarea studiului, iar apoi există rate ridicate de abandon sau pacienții nu respectă protocoalele.

În schimb, un instrument de inteligență artificială dezvoltat de Amgen, denumit Atomic, procesează datele interne și publice pentru a identifica și clasifica clinicile și medicii pe baza performanțelor anterioare de recrutare a pacienților pentru studii. Producătorul german de medicamente Bayer a precizat că a folosit inteligența artificială pentru a reduce numărul necesar de participanți cu câteva mii, pentru un studiu în fază avansată al asundexian, un medicament experimental conceput pentru a reduce riscul de accidente vasculare cerebrale la adulți. Compania a folosit AI pentru a lega rezultatele studiului de datele din lumea reală, provenite de la milioane de pacienți din Finlanda și Statele Unite, pentru a prezice riscurile pe termen lung ale medicamentului. Astfel, Bayer a început studiul din faza finală cu mai puțini participanți. Fără AI, Bayer a declarat că ar fi cheltuit milioane de euro în plus și ar fi avut nevoie de până la nouă luni mai mult pentru a recruta voluntari.

Administrația americană pentru Alimente și Medicamente (FDA) a declarat că a primit aproximativ 300 de cereri care încorporează inteligența artificială sau machine learningul în dezvoltarea medicamentelor, din 2016 până în 2022. Peste 90% dintre aceste cereri au venit în ultimii doi ani și majoritatea au vizat utilizarea AI în etapa de dezvoltare clinică.

Analiza integrală Reuters

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday