Modelul XQ-58A Valkyrie, care poate zbura cu peste 800 de km/h și este invizibil pentru radare, este în curs de dezvoltare de mai mulți ani și ar fi urmat să servească drept wingman (coechipier) pentru avioanele de atac (F22 și F35) conduse de piloți umani. Compania producătoare, Kratos Defense & Security Solutions, a spus că poate construi între 250 și 500 de aparate pe an, la un cost de doar 4 milioane de dolari bucata, cu condiția să aibă comenzi de cel puțin 50 de aeronave pe an. 

Acum, Forțele Aeriene ale SUA caută o alocație bugetară pe cinci ani, pentru a construi între 1.000 și 2.000 de Valkyrie, conduse de inteligența artificială. Decizia vine după câțiva ani de teste în care vehiculul a fost folosit ca suport pentru F-22, F-35 și programul Skyborg al Forțelor Aeriene, în care AI a fost testat pe aeronavele fără pilot, precum Valkyrie.

NY Times a raportat că, în această toamnă, aeronava va fi testată deasupra Golfului Mexic, într-o simulare în care își va crea propria strategie pentru a urmări și distruge o țintă.

US Air Force consideră că avioanele de atac autonome sunt ideale pentru misiunile riscante și că ar proteja astfel viețile piloților. Spre deosebire de drone, care sunt pilotate de la sol, inteligența artificială poate desfășura misiuni de luptă la viteze mult mai mari.

Dar, arată Business Insider, inițiativa a stârnit deja proteste ale activiștilor pentru drepturile omului, care spun că lăsarea tehnologiei să decidă când vor fi luate vieți umane depășește o graniță morală. ONG-ul “Future of Life” numește acest tip de aparate “slaughterbots” – boți ucigași, deoarece algoritmii permit luarea deciziilor mai rapid, ceea ce poate crește pericolul de escaladare rapidă a unui conflict și ar mări imprevizibilitatea și riscul folosirii de arme de distrugere în masă.

Secretarul general al Națiunilor Unite, António Guterres, a declarat în 2019 că “mașinile cu puterea și discreția de a lua vieți fără implicarea umană sunt inacceptabile din punct de vedere politic, respingătoare din punct de vedere moral și ar trebui interzise de dreptul internațional”.

Surse: Business Insider, NY Times

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday