Analiștii Politico explică faptul că, în prezent, progresele tehnologice și nevoile în schimbare ale industriei riscă să lase forța de muncă a Europei fără competențe relevante, lucru care ar putea fi dăunător, mai ales în contextul ambițiilor UE în domeniul digital și ecologic. În cadrul unui discurs de anul trecut privind starea Uniunii, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a afirmat că viitoarea competitivitate europeană depinde de “o forță de muncă cu competențele potrivite”.

Politico arată că apariția recentă a instrumentelor de inteligență artificială generativă, cum ar fi ChatGPT, care poate genera conținut nou pe baza unei simple solicitări, rapid, pune și mai multă presiune asupra blocului pentru a-și recalifica lucrătorii. Sam Altman, directorul general al OpenAI, a declarat în fața Congresului SUA că chatbot-ul va “automatiza în întregime unele locuri de muncă”, și va crea în același timp noi locuri de muncă “despre care credem că vor fi mult mai bune”. 

Pentru a face față acestei provocări, Comisia a dat startul “Anului European al Competențelor” la începutul lunii mai. Comisarul pentru ocuparea forței de muncă, Nicolas Schmit, a declarat că ”deprinderea de noi competențe este la fel de importantă mai târziu în viață, atunci când oamenii sunt deja pe piața forței de muncă, ca și în sala de clasă.” 

Competența digitală este unul dintre domeniile în care Bruxelles-ul a încercat să își concentreze forța de finanțare și de elaborare a politicilor pentru a recalifica oamenii, în scopul de a reduce diferențele de competențe existente în rândul forței de muncă. Europa dorește să aibă 20 de milioane de profesioniști în domeniul IT până în 2030, în prezent fiind doar 9 milioane. 

Pentru a schimba situația, Comisia a venit în aprilie cu un plan pentru a reduce deficitul de competențe digitale, unul dintre punctele de acțiune fiind axat pe recalificarea angajaților chiar în timpul orelor de lucru. Anul trecut, UE și-a stabilit, de asemenea, obiectivul de a pregăti un milion de persoane în domeniile tehnologice mai avansate. 

Totuși, arată Politico, UE se bazează prea mult pe ofertele unor întreprinderi, universități și alte instituții de învățământ pentru a-și susține angajamentul privind dobândirea competențelor. Un asemenea plan a putut fi pus în aplicare abia când companii precum Intel s-au angajat să contribuie cu programe de formare personalizate. Simpla existență a acestor opțiuni educaționale este doar primul pas atunci când vine vorba de recalificarea muncitorilor după ce aceștia au părăsit educația formală, explică Politico. 

Schmit mai subliniază, însă, că unul dintre cele mai mari obstacole care trebuie depășite în cadrul planului de recalificare al UE este dorința oamenilor de a se recalifica: “Nu poți recalifica oamenii cu ușurință dacă există o mentalitate ostilă sau negativă”. Va fi nevoie ca angajatorii să-și motiveze angajații în această direcție și să le faciliteze inclusiv accesul la anumite cursuri pentru dezvoltarea de noi competențe.

Analiză Integrală Politico

Sursă Foto: Yuryz | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday