O analiză FT arată că inteligența artificială (AI) pune deja sub semnul întrebării “linia dintre ceea ce poate fi generat și creativitatea adevărată – producția de idei care sunt cu adevărat noi”. Domeniul de aplicare și viteza puterii de procesare, o altă capacitate a creierului uman care poate fi duplicată de către mașină, este, de asemenea, sub atenție sporită.

Semnificația AI generativă este mai puțin aceea că este o inteligență artificială, ci mai ales că introduce un model nou de inteligență pe care acum trebuie să-l integrăm în înțelegerea abilităților noastre, la fel cum am procedat cu tehnologiile anterioare. “La urma urmei, Google este doar un tip artificial de memorie – îl folosim ca pe un organ extern de căutare instantanee pentru situația în care nu ne mai amintim un nume, un fapt sau un detaliu”. Google a dus la dispariția enciclopediilor de buzunar. La fel, apariția calculatoarelor a scăzut deja importanța memorării și a crescut necesitatea de a învăța cum să folosești aceste noi instrumente. Dar AI generativă ne obligă să ne întrebăm ce îi învățăm pe oameni, de ce îi învățăm, cum și când. Gândirea critică nu a fost niciodată mai importantă. Inteligența generativă, fie ea naturală sau artificială, poate organiza, sintetiza și distila cantități vaste de cunoștințe, dar cu erori continue și greu de depistat.

Internetul este și acum plin de cărți, articole, postări pe bloguri, tweet-uri și videoclipuri pline de erori neintenționate sau intenționate. AI generativă va agrava în mod inevitabil aceste erori, dându-le însă și autoritate.

Profesorii de toate tipurile trebuie să se asigure că elevii lor pun la îndoială în permanență ceea ce cred că știu – și că sunt capabili să folosească atât surse naturale, cât și artificiale de inteligență. Înarmați cu instrumentele curiozității și scepticismului sănătos, ei trebuie să stăpânească nuanța și să devină din ce în ce mai pricepuți în a pune întrebări.

Dacă scopul educației este acela de a ne descătușa întregul potențial, atunci trebuie să regândim modul în care dezvoltăm toate capacitățile umane, profitând de instrumentele tehnologice care ne sporesc abilitățile naturale. Această educație trebuie să fie pe tot parcursul vieții.

“Într-o lume în care Inteligența Artificială (AI) este omniprezentă, vom avea nevoie de mai mulți ghizi, antrenori, mentori, tutori și consilieri decât oricând. Toate sunt o formă de predare individualizată. Și predarea, la rândul său, este pur și simplu îmbunătățirea performanței umane. În forma sa ideală, este cultivarea capacităților pozitive pentru a permite indivizilor și grupurilor să își atingă întregul potențial”, mai arată analiza FT.

Analiză integrală la Financial Times

Foto: Phitoon Promkunpitak | Dreamstime

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday