Sistemele experimentale care au integrat versiunea GPT-4 a popularului chatbot ChatGPT, sau alte modele similare, atrag investiții de miliarde de dolari. Acești noi asistenți sunt capabili să îndeplinească sarcini casnice sau de lucru mult mai complexe decât o puteau face Alexa sau Siri, și fără a avea nevoie de o supraveghere atentă. 

Dezvoltatorii vor ca produsul final să fie văzut “ca un prieten AI pentru noi. Acești asistenți ar putea evolua în Jarvis. Noi le cerem ceva și ei vor face”, a dat exemplu Div Garg de la MultiOn, referindu-se la inteligența artificială din filmele Iron Man. 

Acest punct de dezvoltare este încă departe, dar totuși există diverși asistenți care pot plasa comenzi, crea strategii de investiții, trimite e-mail-uri sau rezuma ședințe. Totuși, unele companii atrag atenția că există sarcini încă greu de îndeplinit: “Să spunem, de exemplu, că șeful nostru are nevoie de noi pentru a programa o întâlnire cu un grup de clienți importanți. Asta implică abilități de gândire care sunt complexe. AI trebuie să afle preferințele tuturor participanților, să rezolve conflicte, păstrând atenția necesară atunci când lucrăm cu clienții”, a explicat Kanjun Qui, director executiv la compania Generally Intelligent.

Rezultatele timpurii ar putea fi un indiciu despre potențialul asistenților digitali din ce în ce mai autonomi, pe măsură ce industria se îndreaptă către o inteligență artificială care poate egala oamenii în diverse sarcini cognitive. Agenția Reuters dă exemplul startup-ului Inflection AI, care a atras 1,3 miliarde de dolari la sfârșitul lunii trecute. Inflection dezvoltă un asistent personal despre care spune că ar putea acționa ca un mentor sau să se ocupe de rezervări hoteliere și cumpărarea biletelor de avion.

Kanjun Qui și alți patru dezvoltatori le-au declarat jurnaliștilor Reuters că se așteaptă ca primele sisteme ce pot îndeplini sarcini în mai multe etape, cu o oarecare autonomie, să fie gata într-un an. Acestea vor fi concentrate pe domenii restrânse, precum codarea sau marketingul: “Adevărat provocare este construirea sistemelor cu raționament robust”, a spus Qui.

Primele generații de asistenți sunt doar o dovadă a conceptelor, și adesea se întâmplă ca ei să greșească. Dezvoltatorii intervievați de Reuters spun că un asistent cu acces la datele bancare ar putea plasa comenzi greșite. Aravind Srinivas, director executiv la Perplexity AI, militează pentru produse finale cu o autonomie redusă, care să fie supravegheate de om. 

Yoshua Bengio, cunoscut și ca “nașul inteligenței artificiale” pentru cercetările aprofundate despre rețelele neuronale și deep learning, îndeamnă la prudență: “Fără un om care să verifice fiecare acțiune a asistentului, pentru a vedea dacă este sau nu periculoasă, am putea ajunge la acțiuni care sunt criminale sau ar putea dăuna oamenilor. Peste ani de zile, aceste sisteme ar putea fi mai inteligente decât noi, dar asta nu înseamnă că vor avea și aceeași busolă morală”.

Lăsând la o parte aceste preocupări, potențialul comercial ar putea fi unul mare. Modelele sunt antrenate pe cantități mari de date, folosind rețele neuronale artificiale inspirate din “arhitectura” creierului uman. Satya Nadella, directorul executiv al Microsoft, vede AI ca un pas înainte, în comparație cu Cortana, Alexa, Siri sau Google Assistant. În opinia sa, aceștia din urmă nu au îndeplinit așteptările inițiale: “Erau toți la fel de proști ca niște pietre”. 

Analiza integrală pe Reuters

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday